משפצים? הנה כמה דברים שכדאי לקחת החשבון

משפצים? הנה כמה דברים שכדאי לקחת החשבון

שיפוץ מאסיבי עשוי לדרוש מכם אישורי בנייה ולעיתים גם הנפקה מחדש של טופס 4. בנייה ללא היתר מהווה עבירה פלילית, אך תוכלו למנוע זאת בקלות במידה ותיקחו בחשבון את דרישות החוק

חוק התכנון והבנייה קובע בין היתר שלא ניתן לבצע במקרקעין עבודות שונות, אלא אם מקבלים היתר לכך מטעם הועדה המקומית. הבעיה מתחילה בזה שרוב בעלי הנכסים לא לוקחים בחשבון את אישורי הבנייה והנפקת טופס 4 לאחר שיפוץ. במילים אחרות, כולם מבינים שיש צורך בהיתר בנייה אם בונים בית חדש – אך מה עושים אם רק רוצים לשפץ חלק מהמערכות החיוניות?

לפי החוק, בקשות היתר שכוללות בקשה להקלה או שימוש חורג תידונה על ידי הועדה המקומית בלבד. את ההיתר ניתן לקבל לאחר שבודק תכניות מוסמך מטעם יחידת ההנדסה בודק את התאמות הבקשה להיתר להוראות החוק ולתקנות. כמו כן, במקרים מסוימים ניתן ההיתר לאחר שנבדקת התאמה לדרישות של גופים כמו תאגיד המים המקומי חברת החשמל ופיקוד העורף.

יש לכם ממ"ד שנבנה לפני 2010? אתם צריכים להתקין מערכת סינון אב"כ

הדוגמא הכי נפוצה לצורך בהוצאת טופס 4 אחרי שיפוץ היא בניית או עריכת שינויים בממ"ד. כך למשל, אם הבית נבנה לפני 2010 אתם עלולים לגלות שהממ"ד כבר לא תקני. יש צורך בהתקנת מערכת סינון אב"כ כדי לקבל טופס 4 ולעמוד בתקנים החדשים של פיקוד העורף ומערך כיבוי האש. ההנחיה ששינתה את פני המיגון מחייבת את התקנת מערכת האוורור והסינון בכל המרחבים המוגנים בבית.

בנוסף, בשביל לקבל טופס 4 ממ"ד יש לבקש מהקבלן מדבקות ומספרי תו תקן של החלון ודלת הממ"ד. החוק מחייב גם הזמנת איזוטופ לבדיקת אטימות וטיח, אישור על ביצוע בדיקות בטון, אישור מעבדה לטיח ואישור מעבדה אטימות, ריכוז תוצאות בטון והצהרת מהנדס שאחראי על השלד של המבנה והחדר. מעבר לכך, אחרי השיפוץ תוכלו לקבל טופס 4 רק אם תבצעו צילום תכנית הגשה של הגנה אזרחית.

איך השתנו תקני רעידות האדמה?

גם תקני רעידות האדמה הוחמרו בשנים האחרונות והם מחייבים שורה ארוכה של התאמות ממי שמתכנן לשפץ את הבית. התקנים מנחים כיצד יש לתכנן את המבנה כך שיעמוד בתנודות קרקע אופקיות ואנכיות. ת"י 413 משנת 1995 תוקן בפעם האחרונה בחודש מאי 2014 והוא זה שעוסק בעמידות מבנים ברעידת אדמה. כל המבנים בישראל שקיבלו אישור בנייה אחרי ינואר 1980 צריכים לעמוד בו מלכתחילה, אך יש גם אפשרות לבצע תמ"א 38 במבנים ישנים שלא עומדים בו.

כדאי להתייעץ עם מהנדס לגבי כל שינוי שעורכים בדירה ולוודא שהוא עומד בגרסה האחרונה של ת"י 413. לאורך השנים התעורר ויכוח על התסבולת הדרושה לגזירה של קירות לעומת כוחות הגזירה המתעוררים בעת רעידות אדמה, אולם מהנדס מוסמך לבצע את ההתאמות הנדרשות.

כך תקבלו טופס 4 אחרי השיפוץ

יהיה לכם קל יותר לקבל טופס 4 אם תדאגו לבנייה חוקית שמבוצעת לפי כל התנאים המוקדמים. התעקשו על אישור מהנדס לגבי עבודות החיזוק והיציבות, קבלו תעודת בדיקה לאטימות של מרחבים מוגנים וגשו לאחראי על ביקורת הביצוע עם אישור מהאדריכל על הקמת מעקות בטיחותיים תקינים.

הבית שלכם צריך לקבל את אישור מכבי האש וחברת הגז. אם החלטתם להתקין מערכות סולאריות, חובה לוודא שהן מאושרות באופן רשמי ועומדות בתקנים הנדרשים. לבסוף יש לקבל אישור לתקינות מערכות הניקוז והאינסטלציה ולהיערך להמתנה של בערך חודש עד קבלת האישור.