מדריך להוספת מרפסת תלויה

מדריך להוספת מרפסת תלויה

יותר ויותר בעלי דירות בבניינים ישנים שנבנו ללא מרחב חיצוני פתוח מתעניינים באפשרויות להוספת מרפסת, אשר מגדילה את שטח הבית ומעניקה מרחב בילוי משפחתי, חלל פתוח לאירוח, פתיחת קו נוף ותאורה טבעית, ומעלה באופן ניכר את שווי הנכס, למכירה או להשכרה.

מתי ניתן להוסיף מרפסת

הוספת מרפסת לדירה מהווה תוספת מבנית החורגת מגבולות המבנה, ומחייבת היתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

יחד עם זאת, חוק המרפסות, שהוא למעשה תיקון לחוק התכנון והבנייה בישראל, נועד להקל ולצמצם הליכים בירוקרטיים הכרוכים בתוספות בניה, בניהן הוספת מרפסת, סגירת מרפסת והוספת פרגולה/הצללת מרפסת, ומעודד רשויות מקומיות למתן ההיתר.

קבלת ההיתר תלויה במספר גורמים, בניהם:

  • מיצוי אחוזי הבנייה על גבי הקרקע בבינוי הקיים והותרת אחוזים עודפים
  • קונסטרוקציה מבנית ואפשרויות הנדסיות
  • השפעת הוספת מרפסת על חזות המבנה והסביבה
  • מגבלות ותקנות בניה משתנות בין רשויות שונות ונוגעות לסוג המרפסת, גודל המרפסת ומאפיינים אחרים
  • גיוס הסכמת שכנים לביצוע הוספת מרפסת לכלל או רוב הדירות במבנה

כל השלבים בדרך להוספת מרפסת תלויה לדירה

הוספת מרפסת תלויה עשויה להתבצע בהליך קצר יחסית, בטווח של חודשים בודדים בלבד, במספר שלבים:

תכנון מקצועי– התייעצות עם אדריכל/מהנדס בנייה, תוך ניתוח מאפייני המבנה והקונסטרוקציה, מגבלות ותקנות הרשות המקומית ותכנון עקרוני של מיקום המרפסת, גודל המרפסת וסוג המרפסת המתוכננת- על פי מאפייני תמיכה נדרשים, חומרי בנייה ותמיכה מבנית.

בחירת קבלן/חברה– בחירה בחברה קבלנית/קבלן ליישום הבנייה והתכניות בפועל, תוך בחינת העלויות, אפשרויות העיצוב, התוספים והמאפיינים של המרפסת.

גיוס הסכמת השכנים– על פי חוק הוספת מרפסת תלויה אינה מחייבת את הסמכת השכנים, ובמקרים רבים ניתן יהיה להוסיף מרפסת יחידה למבנה ללא צורך בהסכמת השכנים. יחד עם זאת, רשויות מקומיות עשויות להתנות את מתן ההיתר באחידות מבנית והוספת מרפסת לכל דירה. נוסף לזאת, עדכון מראש של השכנים וקבלה של ברכתם תמנע הגשת התנגדויות וסכסוכי שכנים.

יתרון נוסף לגיוס השכנים והצטרפותם לפרויקט יוזיל באופן מהותי את עלויות הבנייה של המרפסת.

הגשת בקשה להיתר בנייה– הגשת תכנית אדריכלית ובקשה להיתר בנייה לרשות המקומית, לרבות נתוני מדידה בהתאם למדידת השטח על ידי מודד מוסמך.

קבלת היתר בנייה ויישום הבנייה בפועל– עם קבלת היתר הבנייה ניתן להתחיל וליישם את הבנייה, בהקמת שלד הבניה, פלטפורמות התמיכה המבנית והחיזוקים הנדרשים, בהתאם לתכניות המאושרות.  לאחר הקמת שלד ניתן יהיה להתחיל ביישום התכנון העיצובי והפונקציונלי: חיפויים וריצוף, הצבת מעקה וויטרינות זכוכית שיחשפו את הנוף והאור הטבעי, שילוב תשתיות נדרשות: חשמל, מים וניקוז, ויישום של פתרון הצללה למרפסת שיבטיח את הפונקציונליות שלה לאורך מרבית ימות השנה.

ניתן לשלב פתרון הצללה למרפסת באמצעות פרגולה מלאה או חלקית, אשר תגן על המרפסת, הציוד והריהוט שיונח בה מפני חשיפה ישירה ומלאה לקרינת השמש. ניתן להבטיח הצללה עמוקה ורחבה יותר באמצעות פרגולה מקורה, או לחילופין לבחור בפתרון הצללה מודולרית באמצעות סוככי שמש ידניים או חשמליים. מטבע הדברים עלות ההצללה תיקבע בהתאם למאפייני הפרגולה ולמנגנון התפעול/שליטה הנדרש.

הוספת מרפסת תלויה היא פתרון נגיש ויישים המאפשר לבעלי דירות שנבנו תחת סטנדרטים ישנים ללא מרפסת, להוסיף שטח, מרחב פתוח ואור לבית, ולהעלות בצורה ניכרת את ערך הנכס. חשוב במיוחד לבחור בחברה קבלנית מקצועית, אשר מלווה את התהליך מתחילתו עד סופו, תוך היכרות עם מגבלות ודרישות בירוקרטיות, הידע המקצועי והניסיון בבניית מרפסות מחומרים איכותיים, חזקים ועמידים לבנייה בטוחה