הסטודנטים מסתערים על דירות בבודפשט

הסטודנטים מסתערים על דירות בבודפשט

מתברר שהסטודנטים בבודפשט לומדים לא רק רפואה… שוק הנדל"ן המשגשג בעיר הבירה ההונגרית, התשואות הגבוהות ואפשרויות ההשבחה, לימדו אותם את היתרונות הגדולים ברכישת דירה קטנה מול תשלום שכירות במשך 4-5 שנות לימודיהם בעיר

תופעה: סטודנטים ישראלים כבר לא שוכרים דירות בבודפשט! בבדיקה מעמיקה שערכו בעת האחרונה יזמי נדל"ן, התברר שהסטודנטים הישראלים מעדיפים השקעה ברכישת דירה בבודפשט על פני תשלום השכרה חודשית לאורך 4 או 5 השנים שילמדו באוניברסיטאות בעיר.
לאורך השנים נחשבו הסטודנטים ללקוחות פוטנציאליים בכל מה שקשור לדירות להשכרה בבודפשט, קטנות בדרך כלל, לעיתים עם שותפים באותה דירה, ולעיתים כאלה שהעדיפו לגור לבד. בתום תקופת הלימודים דאגו אותם סטודנטים להביא בעצם את השוכרים הבאים אחריהם, בדרך כלל חברי ילדות, חברים מהצבא, בני משפחה וסתם מכרים, במטרה ברורה לעזור להם מתוך התחשבות בפתרון מצוקת הדיור בדירות להשכרה באזורים הקרובים למוסדות הלימודים בבודפשט. 
אבל בשנה האחרונה מתברר יותר ויותר שסטודנטים והוריהם חישבו ומצאו את הכדאיות בדירות לקניה בבודפשט ולאו דווקא בדירות להשכרה. החישוב הפשוט בקניית דירה בבודפשט הוא ההשבחה הצפויה (שערכה יעלה בתום תקופה הלימודים), וכך נוצר מצב שבו מלבד אי תשלום השכירות החודשית לאורך 48 או 60 חודשי הלימוד עוד ייהנו הסטודנטים מרווח על הדירה שקנו בבודפשט שעשוי להגיע לעשרות אחוזים.

בודפשט. הכי אטרקטיבית בדירות לסטודנטים ואפשרויות השבחה

אין ספק שדירות להשכרה, או דירות למכירה בבודפשט, הפכו להיות נושא מאוד אטרקטיבי יותר מכל הערים הגדולות הסובבות את בודפשט. עובדתית הדירות למכירה בבודפשט היו הראשונות שהתאוששו בצורה מדהימה מהמשבר העולמי שפקד את שוק הנדל"ן לפני עשור בכלל, ואת נושא הדירות להשכרה/מכירה בכלל. בכל שנה מאז ההתאוששות נמדדת עלייה בעסקאות מכירות והשכרת דירות בבודפשט ומוכח מעל לכל ספק שערכן של הדירות למכירה מאמיר במאות אחוזים. כן, מאות אחוזים. אין זו טעות. הפועל היוצא לעליית מחירי הדירות בבודפשט הוא קפיצה גם במחירי השכרת הדירות בבודפשט.    
נהירת המשקיעים, בעיקר לרובעים המבוקשים, היא ההוכחה הניצחת לרכישה מנצחת, אבל בואו נחזור לתופעת הסטודנטים: הממולחים שבהם מצליחים אפילו להשכיר דירה בבודפשט (בבעלותם) לתקופות קצרות בעת חופשות הקיץ, והדרישה היא עצומה לאור התיירות הגואה בעיר. אפילו לתקופות קצרות עוד יותר, כאלה שבין הסמסטרים, מוצאים "המשקיעים הקטנים" את הלקוחות שבאם להתארח באותה תקופה ומחפשים בכיליון עיניים דירה להשכרה בבודפשט. שמענו אפילו על כאלה שהשכירו לימים בודדים בעת שעשו גיחה, מסיבה זו או אחרת, לארץ.                                              

מיליוני תיירים, עשרות אלפי סטודנטים בבודפשט, לא פלא שמחירי הדירות עולים

התופעה מתרחבת בממדים עצומים ויוצרת אפילו מצב שכבר היום מודיעים הסטודנטים שאין להם שום כוונה למכור את הדירה בבודפשט בתום הלימודים. הסיבה פשוטה: עם הכסף שימכרו לא יוכלו לקבל תשואה דומה בשום אפיק אחר, ובעצם בשום מקום אחר, וכך נוצר מצב שמחיפושי דירה להשכרה בבודפשט בתחילת הלימודים הופך בוגר האוניברסיטה למשכיר, בתום התקופה.
בודפשט היא מרכז שוקק חיים עם מיליוני תיירים ועשרות אלפי סטודנטים, ואם בעבר הנדל"ניסטים ניצלו את ההתפתחות המדהימה בעיר לעסקים פורחים, עתה קמו להם מתחרים מכוון בלתי צפוי.