בדיקת דירה – נכנסים לדירה בראש שקט: המדריך המלא

בדיקת דירה – נכנסים לדירה בראש שקט: המדריך המלא

אחרי ציפייה ארוכת שנים אתם עומדים סוף סוף לקבל את המפתח לדירה החדשה לה חיכיתם זמן רב. ההמתנה הגיעה הגיע אל קיצה והנה השבוע הקבלן כבר מזמין אתכם לפרוצדורה של פרוטוקול מסירה.

אתם בטוחים שאתם נורא מרוצים, זהו, הגיע הזמן לבית החדש או לדירה חדשה ונראה כי כל הצרות מאחוריכם. ההרגשה שממלאת אתכם בוודאי מלווה בחיוכים, אך מוטב שתעצרו ולו לרגע. זה נכון, זהו הרגע לקבל את דירתכם החדשה, אך בטח שכפי שבוודאי חוויתם מספר בעיות מעבודות הקבלן בעת מהלך הבניה, על פי רוב יש לצפות גם לבעיות גם אחרי שתקבלו את הדירה החדשה שלכם. ליקויי בניה רבים עשויים להתגלות בדירה: רטיבויות שצצות בפינות, הקרמיקה שלא תהיה בגוון שהובטח, חוסר בפרטים שהופיעו במפרט הטכני הראשוני ועוד מגוון רחב של ליקויים רבים נוספים.

וכך הרגע המתוק שכל כך חיכינו לו הופך לטרטורים עם הקבלן ובסוף כשהוא כבר יתרצה ויסכים לתקן רק חלק מהם תגלו שהתיקון לא בוצע כראוי. כמו בכל קניה בחיים אל תסתנוורו מהסוף הממשמש ובא, ודאו שקיבלתם את דירתכם באיכות הראויה ובשלמות כמובטח לכם. כדי להיות סמוכים ובטוחים באיכות הדירה יש לערוך בדיקת דירה מקיפה על ידי איש מקצוע – מהנדס.

מהנדס לבדיקת דירה

יש לזכור ששילמתם סכומי עתק עבור הדירה החדשה ואין סיבה טובה שבעתיד תקבלו את ביתכם עם כשלים או ליקויי בנייה שתיקונם כרוך בסכומי עתק.. לפי חוק מכר הדירות לדיירים הגנה מפני אוזלת ידם של קבלנים ואחריות כלפי הדיירים והדירה אותה מכר לכם הקבלן. למעשה קיימת אחריות המוגדרת בחוק ומחייבת את הקבלן לתקן את כל הכשלים והליקויים שנמצאו בדירה ולפצות בגין תיקונים אלו שלא ניתן לתקנם.

בדיקת דירה – איך עושים את זה ?

א. יש לבדוק היטב שוב ושוב את חוזה רכישת הדירה קל וחומר בסעיפים הנוגעים להליכי מסירת הדירה ועריכת ה"פרוטוקול", במרבית המקרים הקבלן מקביל בחוזה את בדיקת דירה על ידי בעל מקצוע דבר שעלול לגרום לעיכוב בכניסה שלכם אל הדירה החדשה והנכספת ולכן אם קיים סעיף שמקביל בקשו מן הקבלן אישור לערוך בדיקת דירה לפני פרוצדורת מסירת הפרוטוקול.

ב. אם הוקבלתם והקבלן מתעקש למסור את הנכס ללא בדיקת דירה על ידי בעלי מקצוע איכותיים, יש לזכור כי פרוטוקול מסירה הוא הליך טכני ואחריותו של הקבלן לא מסתיימת עם המסירה כי אם רק מתחילה! זכותכם לערוך  בדיקת דירה על ידיד מהנדס  מומחה לביקורת מבנים בכל שלב במשך ה-7 שנים מיום קבלת המפתח לדירה החדשה. אין בעיה לקבל את הדירה ולאחר מכן לערוך בדיקת דירה מקיפה וכוללת שתבטיח את זכותכם לקבל את התמורה המגיעה לכם.

ג. אם לא הוקבלתם, מוטב להזמין מומחה ממש ביום המסירה (או קודם לכן), ולערוך  בדיקת דירה מקיפה. דאגו שהקבלן יצהיר בכך שהוא סיים את עבודתו כדי ש- " בדיקת דירה" תהיה יעילה הרבה  יותר.

ד. תנו תשומת לב לכל הפרטים: דגש על סימנים של נזילות מים ורטיבות במהלך בדיקת דירה , סדקים, רטיבויות, ריצוף, אינסטלציה בעיות המתעוררות בדרך כלל בקירות ובתקרות ובפינות ואף מתחת לנקבי ניקוז למיניהן ומצריכות תשלום נוסף לבעל מקצוע כגון אינסטלטור, שיפוצניק ועוד…

עורך דין מקרקעין

ה. אל תוותרו על רישום מלא של כל קובלנותיכם במהלך בדיקת דירה ואל תקבלו שום תירוץ, טענות בנוסח של "חבל על הזמן", "בין כה וכה נתקן כבר הכול בשנת אחריות", "החברה רואה עצמה כנושאת באחריות כולה על הנכס" וכיוצא באלו. יתרה מכך, אם כן ערכתם כבר בדיקת דירה על ידי מומחה, חשוב מאוד לצרף את דו"ח המומחה לפרוטוקול כחלק אינטגראלי ממנו.

ו. הקפידו, בפרוטוקול המסירה, לעמוד על זכותכם לרשום כל קובלנה שעולה במהלך בדיקת דירה שתבצעו מטעמכם גם אם נראה שאינכם בטוחים באמיתותה. אל תחששו שכן ככל שהדברים מתועדים כך הסיכוי לכך שיטופלו בעתיד עולה בהתאמה.

בדיקות דירה

ז. ממדים , חלונות, פתחים ודלתות – כל אלו חייבים לעמוד בתקנים קפדניים המיועדים לתת מענה לבעיות של בטיחות ואטימות. כחלק מליקויי בניה נפוצים הנחשפים במהלך בדיקת דירה אלו הם  התקנות של זכוכיות רגילה תחת התקנת זכוכית בטחון (מחוסנת) בהתאמה  להנחיות התקנים ולהתקנת מוצרי אלומיניום אטומים קיימים.

ח. ישנן נקודות תורפה נוספות לאיתור ליקויי בנייה וכשלים הנדסיים במהלך בדיקת דירה הם אריחי קרמיקה וריצוף הנוטים להיות חלולים מפאת חוסר מילוי בחומר הדבקה – אריחים חלולים כגון אלו עלולים לשקוע או לנשור עם חלוף הזמן, אמבטיה – חלולה או לאו, אביזרי אינסטלציה או בעיות חשמל  –  בעיקר אם אלו לא תואמים את המפרט ואת התקנים ותקנות תשובה לכך תינתן על ידי  מומחה בתחום. כמו כן, יש לבדוק מה המצב האיטום בדירה.

ט. הקבלן מצהיר כי הוא מעניק לרוכשים ממנו את הדירה –  "שנת האחריות".  מטרתה של שנת אחריות זו היא למעשה להעניק לאותו קבלן את האפשרות לתקן את ליקויי הבניה שהתגלו במהלך בדיקת דירה רגע לפני טרם יפנו הרוכשים לפתרונות אחרים. בסוף השנה הקבלן יבצע בדיקת "שנת בדק" זו בדיקה שאמורה לסכם את שנת האחריות ומאפשרת לרוכשים להגיש לקבלן דוח על ליקויים בניה שהופיעו במהלך בדיקת דירה בשנה שחלפה.

שנת בדק זו איננה פותרת את הקבלן מתיקון מיני ליקויים שיצוצו בעתיד וכל זאת בהתאם לחוק המכר, על אף  שהקבלנים נוטים להלאות אותנו בסיפורים כי לאחר שנת בדקת מה האחריות שלהם על הנכס.

כניסה לדירה

מאחר ורכישת דירה או בית זוהי אחת הרכישות החשובות במהלך חייו של כל אדם, מומלץ מאוד  לערוך בדיקת דירה על ידי איש מקצוע –  קרי: מהנדס בניין מומחה ואין להסתמך על עצמנו בלבד. מדובר בהוצאה מזערית ביחס להשקעה בנכס שתבטיח לנו תוצאות בשטח  ושקט נפשי והדבר הכי חשוב הוא שהתמודדות שלכם למול הקבלן הופכת להתמודדות שווה.  בדיקת דירה על ידי מומחה והדוחות שהם מספקים לא רק מרתיעות את הקבלן כי אם  גם מביאות את הקבלן לתקן את הליקויים שנמצאו – כראוי !