עמית מהלל שמאי מקרקעין – איך קובעים ערך קרקע

הרבה פעמים, אנחנו יכולים לראות שבעת עסקאות מקרקעין או בעת הצעות מכירה של מקרקעין, מוצגים מחירים בטווחים שונים. למשל, אנחנו יכולים לראות שקרקעות מסוימות מוצעות למכירה בסכומים של מאות אלפי שקלים, אחרות מוצעות למכירה בסכומים של מיליוני שקלים, כמו כן, אנחנו יכולים לראות לפעמים קרקעות המוצעות למכירה על פי סכום מסוים למ"ר או למדדים אחרים. 

מי שאמור לקבוע את ערך הקרקע הוא שמאי מקרקעין. בעל הקרקע ישכור את שירותיו על מנת שהוא יכול לקבוע עבורו, כמה עולה קרקע ובכמה הוא יציע אותה למכירה. כמובן שיש לו את האפשרות לא לקבל את דעתו ולדרוש מחיר אחר, אך אם הרוכש יחליט לבדוק את הנושא ולהביא שמאי מטעמו, אזי שהוא יגלה שהמחיר איננו מותאם לערך האמיתי בשוק. 

אחד מאותם שבאים שמבצע את המדידה הוא עמית מהלל, בעל משרד שמאות מקרקעין עם ניסיון ויכולות מקצועיות גבוהות. מדובר על איש מקצוע שיכול לספק את כל המידע הרלוונטי ללקוחות על פי הצרכים שלהם. 

איך קובעים ערך קרקע?

בשביל לקבוע ערך קרקע, יש לבחון מאפיינים שונים. חלק מהמאפיינים קשורים לקרקע עצמה. למשל, גודל השטח, האיכות של הקרקע, הייעוד שלה ועוד. חלק מהמאפיינים קשורים לגורמים חיצוניים. למשל, הרבה פעמים שמאים יבדקו עלויות של קרקעות אחרות באזור, בשביל לדעת מה מדד המחירים במקום, מה המגמות, ועל פי זה הם יחליטו מה יהיה נכון עבור הקרקע אותה הם בודקים. 

לפני סיום חשוב להבהיר, לא מדובר במדע מדויק. מאוד ייתכן כי שמאי דירות מסוים יקבע ערך ספציפי ושמאי אחר ערך אחר. יחד עם זאת, ההבדלים לא אמורים להיות משמעותיים, הם יכולים להיות בסכומים של אלפי שקלים ולא מעבר לכך.