רלוונטי מאי-פעם: קושי בניהול בתים משותפים. הפתרון? ועד בית חיצוני

"ועד בית חיצוני משחרר אותנו מכבלי-הבירוקרטיה הפנימיים של הבניין" את המשפט הזה – כמו אמרות דומות לו, ניתן לשמוע לאחרונה יותר ויותר, ומכמות הולכת וגדלה של דיירים ובעלי בתים המחזיקים בדירות או בבניינים שלמים בתל אביב ואזור המרכז כולו.

דיברנו עם סיגל, ברק ואבי – שלושה דיירים שמתגוררים בשכונות הצפוניות של תל אביב. יחד, ננסה להבין אלו אתגרים פוקדים בעלי בתים כמו גם נציגי ועד בית בבניינים ככלל ובבניינים באזור המרכז בפרט.

כך נראה קושי בניהול בית משותף

"אנשים נכנסים לבניין.. " מספרת לנו סיגל משיכון ל' שבתל אביב, "כל אחד זורק מה שבא לו בכל פינה שבא לו, אנשים מעלים את האופניים או את הקורקינטים שלהם בחדר המדרגות ושורטים ומלכלכים את קירות חדר-המדרגות, ואנחנו הדיירים – בסוף מוצאים את עצמנו רבים על זה כמעט בכל פעם שמתכנסת בבניין אסיפת דיירים. די, אין לנו כבר כוחות לדברים האלה.. " משתפת סיגל בתסכול.

"לנהל ועד בית בבניין – יהיה אשר יהיה – זה עסק! " אומר ברק עם פאתוס שקשה לפספס. ברק הוא מורה בשנת שבתון משכונת כוכב הצפון שבתל אביב, שלקח על עצמו את מלאכת ניהול ועד הבית משך שנתיים ברציפות, אך נאלץ לוותר על הטייטל בשל עומס מטלות ועד הבית ובגלל מה שהוא מכנה 'ועד בית לא מתפקד'.

"אחרי משהו כמו רבעון בלבד, מצאתי את עצמי לא מסתדר עם חלק מהשכנים, מתמודד עם המון בעיות שמתחילות בנושאי גבייה וסרבני תשלום, עוברות דרך הצורך הבלתי-פוסק לתפעל את עובדי האחזקה ונגמרות בלשמור על קשר עם חברת המעליות וחברה נוספת שצריכה לבוא ולזפת את הגג – אבל דוחה אותך חמש פעמים בגלל שהסתיו כבר הגיע והגשמים לא מחכים לאיש" משתף ברק בתסכול.

ניהול בתים משותפים באופן מוצלח – כך נראה הפתרון

"במקום הזה בדיוק" – מוסיף ברק, "החלטנו אני ועוד שתי דיירות בבניין שמאוד מבינות לליבי וללב שאר דיירי הבניין, שפשוט חייבים לדבר עם בעלי הדירות ולהגיע להסכמה שצריך כאן פתרון מסוג אחר", הוא אומר.

"ועד בית חיצוני, או ניהול בתים משותפים על ידי חברה לניהול ועד בית חיצוני, זה לפעמים עניין שחשוב לשקול' זהו המשפט הראשון שנאמר במעמד אותה שיחת טלפון מול בעל הבית של ברק, שמחזיק במספר דירות בבניין.

"בעל הבית ביקש מאיתנו רשימה של עניינים שאיכשהו נתקעו או לא טופלו בבניין" משתף ברק. "האמת?" מוסיף ברק, "לא כל כך הופתענו לגלות שאותה רשימה יצאה ארוכה", הוא מוסיף. "אבל אחרי שבעל הבית ראה את הרשימה, וגם שוחח איתי ועם עוד כמה דיירים בבניין, הוא הבין שכדאי לפחות לקבל הצעות מחיר ממספר חברות שעוסקות בניהול ועד בית חיצוני", מסכם ברק.

זה הסיפור של אבי:

אבי מתגורר כבר 18 שנים בצפון הישן של תל אביב בבניין בין 5 קומות, בניין שידע הרבה עליות ומורדות וגם לא מעט תחלופת דיירים – עניין שלדבריו מכביד מאוד על בעלי בתים ובכלל זה גם על ניהול תקין של פעילות ועד הבית בבניין. אבי מתגורר בבניין המדובר כבר 7 שנים , 4 מתוכן תפקד כנציג וועד הבית עד שהבין שהמשימה הזו – פשוט אינה תפורה למידותיו.

"כמעט כל שנה מתחלפים 70% מהדיירים בבניין" מספר לנו אבי. "אתה לא מספיק להכיר דייר או דיירת, להבין באיזה תאריך בחודש הכי סביר שיהיה להם קל לשלם, ובום – הבנאדם כבר לא דייר" הוא מוסיף. "וזה לא רק זה" משתף בתסכול, "כמעט כל דייר או דיירת שנכנסים לבניין, מביאים איתם ריהוט, לפעמים ריהוט מסיבי שתהליך השינוע שלו פשוט פוגע בניראות של חדר המדרגות" אומר אבי. "הלוואי שזה היה נגמר שם..יש מלא דברים שצריך לעשות בבניין, יש בבניין מרפאת שיניים שמחזיקה גנרטורים בבניין עצמו וצריך לתחזק אותם, לקבוע עם המעליות יכול לפעמים להיות קשה, ולא פחות מזה – כל העניין של הגביה וההתעסקות בלשלם תנאים סוציאליים לבחור שמנקה לנו את הבניין – כל זה כבר לא בשבילי" , מוסיף אבי.

"באיזשהו שלב, אני כבר לא זוכר מתי זה היה ..בערך לפני שלוש או שלוש וחצי שנים, בעקבות הצפה של דוד שהתפוצץ על הגג ועשה בלאגן, דיברתי עם בעל הבית שמחזיק את כל הבניין – הכל שם שלו, ואמרתי לו: 'תראה, ככה זה לא יעבוד..אנחנו חייבים להוציא את כל נושא ועד הבית החוצה, כל העולם עושה מיקור חוץ, בוא נעשה גם אנחנו' – אלו היו המילים המדויקות שלי אליו, אני זוכר את השיחה כאילו היא היתה שבוע שעבר" מוסיף אבי.

"מה שהרגיע אותי לבסוף, היה שבעל הבית שלי כן הבין לליבי , והוא בעיקר הבין שאם אני לא עושה את זה, אין עוד הרבה אופציות..זה אזור מאוד מרכזי בתל אביב, אזור מאוד מבוקש..הכל פה סטודנטים וצעירים שמתנקזים לכאן מכל הארץ..הוא בסוף נפגש עם איזו חברה לניהול ועד בית בצורה חיצונית ומאז – יש לי יותר שקט, יש לי יותר זמן לעצמי ולמשפחה שלי וזה כל מה שחשוב לי" חותם אבי.