היתר בניה – מה זה ואיך משיגים אותו

אחד הביטויים הנפוצים ביותר בעולם הבנייה הישראלי ויש שיאמרו אחד הביטויים הכי מאיימים, הוא היתר בניה. לכאורה ובצדק, מדובר בביטוי חיוני שאי אפשר להימנע ממנו. מצד שני, יאמרו רבים שמדובר במושג ובכלי שגורם לו פעם לעיכובים, דחיות וכן יכול לייקר באופן משמעותי עלויות של פרויקטים שונים. 

בשביל להבין את המשמעות של היתר בניה צריך להבין מה זה ולשם מה הוא קיים. היתר בניה זה היתר שהרשויות מספקות לצורך פרויקטים שונים של בניה. כאשר קבלן רוצה לבנות פרויקט מסוים, הוא צריך להגיש תוכניות ומסמכים אחרים בשביל לקבל היתר שיאפשר לו לבצע את הפרויקט, זה היתר בנייה. כנ"ל לגבי שיפוצים של מבנים, הרחבות ועוד. 

במהלך השנים יש ניסיון להוריד את כמות ההיתרים הנדרשת ולפשט יותר את התהליך, הן בשביל למנוע בירוקרטיה מיותרת והן בשביל למנוע עלויות ועיכובים שגורמים נזק לעולם הבנייה בכלל ולמשפחות וזוגות צעירים שרוצים לבנות או לשפץ את המבנה שברשותם. 

איך משיגים היתר בניה?

בעיקרון בשביל להשיג היתר כזה, יש צורך להיעזר באנשי מקצוע. לכן נהוג לעבוד עם אדריכלית שמתמחה בכך אך גם יכולה לספק את הגושפנקא הנדרשת בשביל לקבל את ההיתר. הרי אדם פרטי ייגש לרשויות ויבקש היתר, הוא לא יוכל לקבל אלא אם יציג תוכניות מתאימות לכך. בשביל זה הוא יצטרך לעבוד עם אנשי מקצוע, שיודעים איך לכתוב תוכנית, איך להגיש אותה וכמובן לוודא שהיא ישימה בפועל. 

צריך לציין, ההיתר תקף לתוכנית שהוצגה. כלומר, אם אנחנו נשתמש בו לצורך בנייה אחרת לגמרי, אז המבנה לא יהיה חוקי. מי שבונה מבנה ללא שום היתר, יכול למצוא את עצמו במצב בו הרשות בו ממוקם המבנה תדרוש להרוס אותו.