התחדשות עירונית

פרויקטים שונים של התחדשות עירונית מתקיימים כל הזמן בכל רחבי הארץ. פרויקטים אלו חשובים מאוד הן מבחינה כלכלית, הן חברתית והן בטיחותית עבור התושבים במקום, עבור הערים שהן אלו מתקיימים ועוד. במסגרת פרויקטים שכאלה ניתן לשקם מבנים ישנים, לחזק את היסודות והתשתיות ולשפר את איכות חייהם של התושבים, את הערך של דירתם ועוד. פרויקטים אלה מבורכים מאוד והאישורים עליהם מתקבלים יחסית במהרה ברשויות המקומיות. 

מהי התחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא הליך החייאה מחדש או שיקום של אזור עירוני בנוי. ההליך מתייחס לאזור בנוי וקיים עם מבנים ישנים בדרך כלל הזקוקים להריסה ובניה מחדש או שדרוג על התשתיות הקיימות. במסגרת ההליך משודרגות או נבנות מחדש תשתיות המבנה, המבנה עצמו עובר שדרוג או בנייה מחדש (תלוי בסוג הפרויקט) וכן מתבצע חיבור לתשתיות קיימות באזור. אם אלה לא מספיקות ייבנו תשתיות חדשות בנוסף. חלק מהמבנים כבר ישנים ומסוכנים למבוגרים ורבים מהם אינם עומדים בתקני הבטיחות החדשים נגד רעידות אדמה ומפגעים שונים. על כן פרויקטים שונים של התחדשות עירונית מבוצעים במבני מבוגרים ישנים בדרך כלל. 

ההיבטים הפיזיים והכלכליים של ההתחדשות העירונית:

הליך של התחדשות עירונית בתל אביב למשל שם דגש על שדרוג או הקמה של תשתיות חדשות, שיפור נגישות התחבורה הפרטי והציבורית ויצירת מכסה נוספת של דיור (בדרך כלל יתווספו קומות ודירות לפרויקט). בתחום החברתי מדובר בחיזוק והעצמה של קהילות מקומיות, הרחבת המגוון החברתי והתרבותי, שדרוג מערכת החינוך באזור ועוד. 

ההיבט הכלכלי:

אחד ההיבטים המרכזיים בהליך שכזה הוא שיפור המרקם הכלכלי שכן בעיות כלכליות עשויות להוביל ללא מעט בעיות חברתיות לאורך הזמן ולכן יש אינטרס לעיר לאשר תוכניות שכאלה. אינטרס נוסף הוא דירות נוספות שמושכות עוד דיירים והגדלת קופת המיסים העירונית תוך שיפור וצמיחה של העיר גם בהיבט כמות האוכלוסייה. בנוסף גם הדיירים נהנים מצמיחה בערך הדירה שכן מדובר בדירה גדולה יותר, חדשה, בבניין חדש, עם יותר תשתיות ואיכות חיים גבוהה יותר.