תקן 5281 בניה ירוקה בישראל

תקן 5281 בניה ירוקה בישראל

בנייה ירוקה המכונה גם בנייה בת קיימא היא גישה שמטרתה לחסוך אנרגיה וחומרי גלם לצורך שמירה על סביבה ירוקה, במהלך הבנייה מההתחלה ועד לאכלוס, תוך שמירה על נוחות ויעילות המבנה. תקן 5281 בניה ירוקה הוא התקן המציב את הרף שנקבע לדרישה עבור מבני מגורים, משרדים, בתי חינוך וכל מבנה שאמור לעמוד בהגדרת בנייה ירוקה, ומעניק למבנה דירוג כוכבים לפי מספר הנקודות שצבר.

הבנייה הירוקה

לבנייה הירוקה דבקה בעבר תדמית של בנייה יקרה יותר, אולם ככל שחולף הזמן, ניתן להיווכח שההשקעה משתלמת ומחזירה את עצמה. בנייה ירוקה היא בנייה החושבת על כדור הארץ ושמה דגש על הדרכים לשמירה עליו מפני המפגעים הגוברים והולכים ככל שהזמן עובר. במילים אחרות – בנייה ירוקה משתלבת עם כל מה שקשור בסביבה ירוקה וניצול משאבי טבע טבעיים.

הדגשים בתקן 5281 לבנייה ירוקה

התקן שם דגש על תשעה נושאים כאשר על פרק מגדיר נושא תכנוני שונה – אנרגיה, קרקע, מים, סוג החומרים, בריאות ורווחה, פסולת, תחבורה, ניהול אתר הבנייה, וחדשנות. כל אחד הנושאים מכיל תת סעיפים אשר עמידה בהם צוברת נקודות, חלקים חובה, וחלקם בשיטת הצבירה,  דירוג נקודות גבוה יותר מעניק כוכבים רבים יותר. מכוכב אחד בצבירה של 55-65 נקודות, ועד לחמישה כוכבים בצבירה של 90 נקודות ומעלה.

פורום החמשה עשרה

לשם העלאת המודעות לבנייה הירוקה הוקם פורום החמש עשרה, הכולל חמשה עשר ערים מהגדולות בישראל, בהם ירושלים, חיפה, תל אביב, ראשון לציון, אשדוד, חדרה, פתח תקווה ועוד, וכל הזמן נוספות עוד ועוד ערים החותמות שהן מתחייבות ליישם את עקרונות הבנייה הירוקה, ולקדם אותה על פי התקן. האמנה מבוססת על האמנה העולמית של ICLEL ומבטאת את מחויבותה של מדינת ישראל החתומה עליה לדאגה לכדור הארץ ועצירת ההתחממות הגלובלית.