נדל"ן בישראל, פינוי בינוי, ושדרוגי בנינים

נדל"ן בישראל, פינוי בינוי, ושדרוגי בנינים

לא בכדי הנושא המדובר ביותר בשוק הנדל"ן הישראלי, הינו הנושא של פקיעת המתווה הנוכחי של תמ"א 38. תמ"א 38 היא תוכנית אב המעודדת בעלי בתים ומעניקה להם הטבות בעבור חיזוק בתיהם כנגד רעידות אדמה. מדובר בעיקר במבנים של בניינים. ישנן שתי דרכים להשקיע בערוץ זה, האחד הוא השבחת הבניין ושדרוגו, השני הינו פינוי בינוי. המתווה הנוכחי יפוג באוקטובר 2022. על מנת להספיק ולממש את ההטבות שהמדינה מעניקה, מומלץ לעבוד עם חברות המתמחות במתווה של תמ"א 38 כמו החברה "בית וגג" בשל קוצר הזמן ועל מנת להימנע מטעויות.

הייתרונות של החברות המתמחות בתמ"א 38 בנדל"ן בישראל:

  1. בעלות ניסיון בהתנהלות חכמה מול הדיירים
  2. ידע וניסיון בקבלת האישורים במהירות המקסימלית
  3. בעלות ידע מקצועי בהגנה וחיזוק הבניין ויסודותיו כנגד רעידות אדמה.

ההטבות של תמ"א 38: 

  • עידוד כספי של המדינה
  • מתן זכויות בנייה מוגדלות
  • קיצור תהליכים בירוקרטים לאישורי הבנייה של הבניינים
  • מהווה תמריץ ועידוד לבעלי הבתים לחזק ולמגן את בתיהם.

תיקון בחקיקה מאפשר הטבות אלו גם במקרה של פינוי בינוי, איחוד מגרשים והרחבת שטחי ציבור. התוכנית מאפשרת שקיפות בנוגע לאחוזי הסכמת הדיירים במקרים של פינוי בינוי ונותנת אפשרות בניה של שתי קומות וחצי על גג מבנה ולא רק אחת. 

בעלי בתים של בנין שאישורי הבנייה שלו ניתנו לפני שנת ,1980 תוכנית פינוי בינוי (אשר מתוכננת למתחם עם כמה בניינים), אפשרית בהסכמת 50% מדיירי הבניין או מ60% מדיירי כל המתחם. במקרה שמדובר בבניין בודד יש צורך בהסכמת 80% מדיירי הבניין, וניתן להפעיל סנקציות על המתנגדים. לאחר שהתקבלו כל חתימות הדיירים, ניתן להתחיל בפרויקט.

ניתן להבחין בגידול משמעותי בבניה במתווה של תמ"א 38. בשנת 2010 היו רק 44 היתרי בנייה ב2018 היתרי הבניה כבר עלו ל540 בשנה זו נבנו 10174 יחידות דיור במסגרת מתווי תמ"א אלו ועוד ניתן לצפות לגדילה בבניה בשנים הבאות.

לאחר אוקטובר 2022, ועם פקיעת תוכנית תמ"א זו, תינתן אפשרות לעיריות ולרשויות העירוניות להאריך את המתווה של תמ"א 38 עד שנת 2025, אך מתווה עתידי זה , יהיה מגובל מבחינת ההטבות ויוטלו הטלי השבחה על בעלי הבתים ששודרגו. כמו כן יהיה קשה יותר לקבל את אישורי הבנייה. כדאי מאד לנסות ולבצע פרויקטים מהסוג הזה כבר עכשיו. 

לאור כל הנתונים ולאור תאריך הפקיעה המתקרב, ניתן להסיק, שלא כדאי להתמהמה בנוגע ליישום ההטבות בנדל"ן הישראלי בתחום של תמ"א 38, יש למהר וליישמן עכשיו! כדאי כבר ליצור קשר עם החברות המתמחות בתחום זה כדוגמת "בית וגג" ולעשות את הצעד הראשון לקראת השבחת וחיזוק הנכס או התחדשות בנכס חדש. ניתן בקלות למצוא אתרים ידידותיים של חברות מתמחות  אלו באינטרנט.