איך לא לשלם מס רכישה על דירה שניה?

איך לא לשלם מס רכישה על דירה שניה?

מס רכישה הוא מס החל על כל אדם הרוכש זכות במקרקעין בישראל. מס זה הוא נגזרת מתוך עלות הרכישה של הנכס והוא משולם לרשות המיסים דרך משרד מקרקעי ישראל. זכות מקרקעין יכולה להיות דירה, מחסן, משרד ואפילו אדמה. כל שטח או נכס נדל"ן כלשהו המועבר או נמכר לאדם מסוים – מחייב את הבעלים החדש במס רכישה, למעט מספר מקרים בהם יש הקלות ו/או פטורים ממס רכישה.

מס רכישה על דירה ראשונה:

על מנת להקל על האזרחים מדינת ישראל פותרת ממס רכישה את הבעלים של דירה ראשונה המיועדת למגורים בסכום של עד 1.74 מיליון שקלים. כלומר שהמס ישולם רק עבור דירות יקרות יותר או עבור דירה שנייה ומעלה המוגדרות כדירה להשקעה (רק דירה אחת יכולה להיות מוגדרת כדירה למגורים). המס יהיה מדורג בכל הקשור לדירות וינוע בין 5% ל10% מס רכישה משווי הדירה בהתאם לעלות הדירה כמובן, כך שככל שהיא יקרה יותר כך מס הרכישה עולה. עבור דירה הראשונה מדרגת המס הראשונה תתחיל מדירות שהן מעל ל1.74 מיליון שקלים. עבור דירה שנייה ומעלה המס ישולם החל מהשקל הראשון של שווי הדירה.

אז איך ניתן לקבל הנחות או פטורים מתשלום מס רכישה על דירה שנייה?

עבור ישראלים רבים, בוודאי יזמים נדל"ן או משפחות המעוניינות לרכוש דירה שנייה ושלישית להשקעה אבל לחסוך את עלויות מס הרכישה – יש הצורך למצוא את האזורים בהם ניתן לקבל הנחה או פטורים. אנו ממליצים להיעזר בעו"ד עמית ורד המתמחה בתחום המקרקעין והמיסוי בדגש על מיסי רכישה ופטורים.

דוגמה לחישוב מס רכישה:

עבור נס בשווי 2 מיליון שקלים תשלמו את המס הבא:

  • עבור הדירה הראשונה תשלמו קרוב ל9,000 שקלים.
  • עבור דירה שנייה ומעלה – תצטרכו לשלם 107 אלף שקלים לנס באותו השווי.

הינה כמה דרכים לזכות בהנחה/פטור ממס רכישה:

  • כאשר מדובר בדירה לצורך שיפור דיור – כלומר אם רכשתם דירה נוספת, נניח גדולה יותר, שאתם רוצים לעבור אליה כשהקבלן יסיים לבנות אותה או לאחר כמה חודשים למשל, תוכלו להקפיא את תשלומי מס הרכישה ולהוכיח לאחר מכן שעברתם לגור בדירה החדשה, למכור בתקופת הזמן הקבוע לחוק זה את הדירה הקודמת וליהנות מפטור או מתשלום יחסי של מס הרכישה.
  • העברה לאדום קרוב – במידה והדברה הועברה ללא תמורה לאדם קרוב (לדוגמה הורה, ילד, אח/אחות וכו') – ישלם הבעלים החדש רק שליש ממס הרכישה הנדרש. במידה והדירה מועברת בין בני זוג הגרים באותה דירה יהיה להם פטור מלא. במידה והם אינם גרים באותה דירה – הבעלים החדש ישלם שליש ממס הרכישה.
  • רישום על שם הילדים – שימו לב שכאשר אתם רושמים דירה על שם הילדים שלכם אתם עושים זאת באמת ובתמים מתוך כוונה להעביר את הדירה לילדים ולא מתוך קומבינה להתחמק מתשלום מיסים. פרטים נוספים בהתייעצות עם עו"ד עמית ורד.
  • אוכלוסיות שונות – ישנם חתכים שונים באוכלוסייה הזכאים להנחות במס רכישה כמו נכים מדרגה מסוימת, משפחות נפגעות פעולות איבה ועוד.