שמאות מקרקעין – מה חשוב לדעת

שמאות מקרקעין – מה חשוב לדעת

שמאות מקרקעין הוא אחד התחומים החשובים ביותר בתחום הנדל"ן, בין אם מדובר בנדל"ן מגורים או נדל"ן עסקי. מדובר על תחום רחב ובעל משמעות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינות חברתיות וכן מבחינות אחרות, קראו עוד בנושא באתר מכללת אפיק

על מנת להבין את המשמעות והחשיבות, צריך להבין תחילה מה עושה שמאי מקרקעין בעבודתו, בבסיס. שמאי מקרקעין למעשה אמור לקבוע את ערך הנכס או ערך הקרקע אותם הוא מתבקש לבדוק. נניח ואנחנו מחזיקים שטח קרקע מסוים ויש לנו רצון לדעת כמה היא שווה, מה הערך שלה, אז אנחנו נזמין שמאי מקרקעין, הוא יבדוק את הקרקע על פי פרמטרים שונים, ובהתאם לכך יקבע מה המחיר שלה בסופו של דבר. הפרמטרים יהיו פחות או יותר קבועים, אך הערך והמשמעות שלהם תשתנה. 

המשמעות והחשיבות של שמאי מקרקעין, כאמור, הם מאוד גבוהים. אומנם הוא לא יכול להשפיע על ערך הקרקע או הנכס, שכן הם קבועים, אין לו יכולת לשנות אותו, אך מעצם העובדה שהוא קובע מה הוא, אז יש למילה שלו חשיבות רבה, בין אם זה בעסקאות מכירה, החכרה, ביטוח ועוד. 

> קראו על קורס שמאות מקרקעין באתר מכללת אפיק

מתי נשתמש בשירותיו של שמאי מקרקעין

ישנם מספר מקרים בולטים בהם נרצה להשתמש בשירותיו של שמאי מקרקעין. למשל, במקרה בו אנחנו נרצה למכור את הנכס ואז נרצה לדעת מה הערך שלו, איזה מחיר נרצה להציע עליו. כנ"ל אם אנחנו מבקשים לקנות את הנכס, וברצוננו לדעת האם תג המחיר שלו מדויק ואמין. 

כמו כן, שמאי מקרקעין יבצע את עבודתו כשנרצה לבטח נכס או קרקע, אז הוא יצטרך לקבוע מה המחיר בשביל שנוכל לדעת באיזה סכום עלינו לבטח את המקום. חברת הביטוח בעצמה תפעיל שמאי מטעמה שיקבע את ערך הנכס לצורכי ביטוח.