ראיון אחד על אחד עם שגית טורם מעצבת מטבחים

ראיון אחד על אחד עם שגית טורם מעצבת מטבחים

אם יש דבר אחד שלמדו רבים במהלך תקופת הקורונה, זה לבשל. עוגות שמרים; פיתות בהכנה ביתית והמירוץ אחר השניצל המושלם. אין דבר שפסח על המטבח הישראלי בחודשיים האחרונים. אך על פי מעצבת המטבחים שגית טורם, ההבנה בחשיבותו של המטבח הייתה קיימת גם בימים שבהם יכלנו לצאת לפיצרייה השכונתית: "גם אם אנשים פחות אהבו לבשל, הם תמיד התעניינו בעיצוב מטבחים כי הם הבינו שמדובר בהשקעה כספית מאוד גדולה המלווה אותך לאורך זמן". זאת היא השנה ה-15 ששגית – בוגרת לימודי עיצוב פנים ובעלת "הסטודיו למטבחים", השואבת השראה הן ממגוריה בערבה הפסטורלית, והן ממגוריה בתל אביב התוססת – עוזרת לאנשים למצוא את המתכון הנכון למטבח המושלם בעבורם. 

"אם מטבח מתוכנן רע, תושבי הבית ממש סובלים. הם מתעייפים במהלך הבישול, מתעצבנים ויש לזה השלכה דרמטית על כך הלך הרוח והאווירה בתוך התא המשפחתי", היא מספרת, "אם את מבשלת במטבח שנוח לך, את תבשלי יותר באופן טבעי. להווי ולאופי הבישול יש משמעות מאוד גדולה בתוך בית".

בזמן האחרון, רבים מספרים כי הם נדרשים לבלות הרבה יותר זמן במטבח בבישול לילדיהם. כשבאים לתכנן מטבח למשפחה בעלת ילדים, נדרשת חשיבה מיוחדת?

"בהחלט. אני שמה לב לזה במיוחד כשאני מעצבת מטבחים למשפחות מרובות ילדים. מדובר בתכנון מאוד מורכב, כי הרבה פעמים החללים לא מספיק גדולים וצריך ליצור  איזורי בישול רחבים לצד הרבה איזורי ישיבה, שיספיקו לכל בני הבית". 

פעמים רבות מגיעה שגית לעסוק בעיצוב מטבחים בדירות קבלן חדשות, ושם היא פוגשת בטרנד שלא פעם, מהווה בעיה: "אחד הקשיים בדירות קבלן חדשות, זה שעושים חלל אחד לפינת האוכל, למטבח ולסלון, ולא עושים אותו מספיק גדול להכל. במקרים כאלה נדרש תכנון יצירתי". 

אורח החיים שלנו, ובמיוחד כעת עם החזרה לשגרה, שם אותנו במירוץ יומיומי במטרה "להספיק הכל". מעניין לגלות שלאופן שבו נעצב את המטבח שלנו, יהיה תרומה מכרעת ליכולתנו לנשום ברוגע: "החיים היום הם כאלה שאתה מתקתק בהם הכל", אומרת שגית, "אתה רוצה לתת לילדים מהר לאכול, לנקות ולהמשיך הלאה. אנשים נורא בלחץ במהלך היום יום, וצריך להתאים לזה את המטבח וליצור חלל משפחתי שיאפשר שיח. הרבה אנשים לדוגמה אוהבים את הרעיון של אי במטבח, אבל כשמושיבים את כל הילדים על אי בצד אחד, אז הארוחות נעשות מפוצלות ולא תמיד יש מקום לכולם. אוכלים בתורות ובשורה, לא יושבים אחד עם השני ולא מדברים. זה משפיע על הדינמיקה במשפחה ויש לתת על זה את הדעת". 

כשאת מעצבת מטבח, את חושבת כיצד להתאים אותו לילדים?

"מטבח איכותי עושים לעשרים שנה, אז צריך למצוא את האיזון המיטבי בין חשיבה על ההווה לחשיבה על העתיד. עם ילדים קטנים לדוגמה, כדאי להקדיש מחשבה למיקרוגל. מיקרוגל בדרך כלל שמים מעל התנור, במקום שגבוה מדי לילדים צעירים. זה יכול להיות אפילו מסוכן, אם ילד קטן ינסה להוציא צלחת מהמיקרו והיא יעוף עליו. לכל דבר כזה כדאי להקדיש מחשבה". 

המצב הכלכלי החדש, דורש מאנשים רבים "לכווץ את החגורה". כיצד ניתן לחסוך כסף בעיצוב מטבח חדש?

"קודם כל על תכנון מטבחים אסור לוותר. רוב האנשים חושבים שאם הם ישקיעו כסף בתכנון הם יצטרכו להגדיל את התקציב, אבל המצב הוא בדיוק הפוך. רכישה ללא ליווי, תביא לכך שתשקיע כסף בדברים הלא נכונים. תוכנית ומפרט טכני מדויק גם יבטיחו לך התחלה הרבה יותר נוח בשלב המשא ומתן בחברות המטבחים. ככה הם ידעו שהם לא יכולים לשנות לך את התוכנית, את סוג החומר – ואין להם שום דרך לסובב אותך, אלא רק לתת לך את המחיר הכי טוב שהם יכולים כדי שתבחר בהם. בשיטה הזאת גם חוסכים כסף וגם מקבלים איכות", אומרת שגית, "יש גם הרבה מתקנים שהם גימיקים שלא באמת חייבים אותם וניתן להוציא מהמטבח: לבטל פינות, להשתמש במגירות גדולות ככל האפשר. לאחרונה הרבה אנשים עוברים למשטחים עמידים יותר, אבל הם גם הרבה יותר יקרים. כשהתקציב מאוד לחוץ אני לא בטוחה שזאת בחירה הכרחית. צריך לבדוק מה הרגלי הבישול של תושבי הבית, ולברר כמה הם משתמשים בחומרים מכתימים כמו כורכום. אני חושבת גם שללכת לרכוש מטבחים באיכות ירודה זה טעות נוראית. אם המטבח מתחיל להצטלק אחרי כמה שנים, אז ההפסד גובר על הרווח ובסופו של דבר רק אנשים עם כיס עמוק יכולים להרשות לעצמם להחליף מטבח אחרי כמה שנים".  

בתוכניות הבישול ובהצצות חטופות למטבחים של בלוגרים, אנחנו מגלים הרבה טרנדים עיצוביים. ישנם טרנדים שלדעתך פוגמים כיום באיכות המטבח ובחוויה של מי שמשתמש בו?

"היום הרבה אנשים מחפשים את הגלאם, אבל יש כוח מקביל לפרקטיות. אני מאמינה שבית צריך לשרת את האנשים ולאפשר להם לצמוח טוב. ישיבה בשורה על אי, לדוגמה, זה טרנד שפוגם בפרקטיות של המטבח. תוכניות האוכל יצרו טרנד של בישול מול הבית, על אי גדול שיש עליו רק כיריים או רק כיור. נכון שיש לזה יתרון שאתה צופה על ההתרחשות שבסלון, אבל לדעתי זה פחות נוח לבישול. צריך אי ענק בשביל למקם בו גם כיור וגם כיריים, והמעבר מכיור לכיריים מלכלך ולא נוח". 

על אף אהבתה העזה לסגנון המטבחים הכפריים, גם כאן, מייעצת שגית לחשוב על כל פרט: "יש מטבחים כפריים שהם מלאים בפרטים. רגליים, הפרדות בין המגירות, קישוטים. אני מאוד אוהבת את הסגנון הזה, אבל הרגליים לוקחות המון שטח מהאחסון וההפרדות גונבות המון שטח בגובה המגירה. מה שקורה זה שאם המטבח לא גדול, הרבה שטח נגנב בשביל להשיג את הלוק. זה מראה משגע, אבל במטבחים שהם לא עצומים, זה בא על חשבון שטחי אחסון חשובים". 

ובאווירת הנקיון והיגיינה – יש לך עצות שיסייעו לשמירה על מטבח נקי?

"ככל שהחומר שממנו עשוי משטח העבודה יותר צפוף, כך יותר קל לנקות אותו. משטח שקל לנקות אותו, זה מטבח שפחות יתלכלך בבישול. גם חשוב לבנות מטבח שבו כל דבר נמצא במקום שמתאים לו, מה שחוסך את הצורך לחפש עם ידיים מלוכלכלות באמצע הבישול איפה המכסה ואיפה התבלינים". 

רגע. איך בכלל מעצבים מטבחים, בתקופה שבה רבים לא יוצאים מהבית?

"תתפלאי לשמוע, אבל בשיחות בסקייפ. בהתחלה חששתי מזה, אבל זה התברר כפתרון נהדר גם לזמן הארוך. אחרי שאני מכירה את הלקוח בשיחה בטלפון, אני שולחת לו מספר אופציות במייל והוא מגיע לשיחה שאחר כך עם ראש הרבה יותר פתוח לאחר שהוא עבר על התוכניות. משמח שהצלחנו דווקא מתוך הקורונה, לפתח שיטת עבודה שתתן שירות יותר טוב ללקוח מבדרך כלל".