בדיקות שכדאי לבצע טרם השכרת נכס בקניון

בדיקות שכדאי לבצע טרם השכרת נכס בקניון

החלטתם להשכיר חנות בקניון, צעד שאתם בטוחים שיכול להצעיד את העסק שלכם מספר צעדים לפחות קדימה. הבעיה היא שאין המדובר במשימה פשוטה כלל וכלל, שעה שלא מעט משתנים נכנסים למשוואת ההשכרה של נכס בקניון – פעולה שמצריכה סכומי כסף נכבדים, אין לשכוח. המאמר הנוכחי יסייע לכם בהגשמת המשימה באמצעות סקירת הבדיקות המרכזיות שחשוב לבצע טרם ההשכרה.

משך ההשכרה

כצעד ראשון, יש להדגיש שיש לא מעט הבדלים בין השכרת נכס בקניון לבין השכרת דירה. מבחינת פרק הזמן של ההשכרה מדובר כאן לרוב על תקופה ארוכה יותר מאשר השכרת דירה, אשר משכה לרוב שנה. לעומת זאת, כשמשכירים נכס בקניון עושים זאת בחלק הארי של המקרים לתקופה בת מספר שנים לפחות.

בתנאים האלה, ברור מדוע כל הסוגיות הכלכליות הנוגעות להשכרה משפיעות על משכירי הנכס במשך שנים והופכות את ההחלטה למורכבת יותר. חשוב לראות מהן פרקי ההשכרה שמציע הקניון, כשלעיתים ניתן לנהל עם אנשיו משא ומתן ביחס לכך.

אופן תשלום דמי השכירות

ניתן למצוא, בהמשך לכך, מספר אפשרי של מסלולי תשלום: למשל, תשלום מראש על תקופה ארוכה, או לחילופין תשלום אחת למספר חודשים. דומה כי לכל עסק יש את המסלול המתאים לו ביותר, גם אם המלצה כללית יכולה להיות להימנע מתשלומים מראש בחודשים הראשונים של העסק, בהן הוא צפוי לסבול עדיין מ"חבלי לידה": הוצאות תפעוליות גבוהות, היעדר לקוחות בכמות מספקת ועוד. בנוסף, את ההערכה לגבי הפוטנציאל הכלכלי של העסק ניתן לבצע לרוב בצורה מושכלת רק לאחר מספר חודשים.

התשלומים הנלווים

כאשר משכירים דירה, התשלומים הנלווים ברורים, פחות או יותר: ארנונה, דמי ועד בית, חשמל, מים וכיוצא בזה. עם זאת, שטח מסחרי להשכרה מצריך תשלומים שונים לחלוטין, שאינם מובנים מאליהם ועשויים להגיע לסכומי עתק. זה מתחיל עם דמי הניהול, אשר עומדים לרוב על אלפי שקלים מדי חודש. המשכיר צריך לוודא לא רק את גובה דמי הניהול, אלא גם מה הם כוללים בתוכם: נניח, ניקיון מחוץ לנכס או בתוכו, פוליסות ביטוח אלה או אחרות, הוצאות חשמל עבור השטחים המשולמים וכיוצא בזה. עקב סכומי הכסף המשמעותיים שנכנסים כאן לתמונה, חייבים לקחת את דמי הניהול בחשבון.

הסכם השכירות

על כל פנים, חשוב לבדוק היטב כל סעיף וסעיף בהסכם השכירות, לראות שהוא מובן וחד משמעי: בהסכם מהסוג הזה אין מקום לערפולים או לפרשנויות שונות (בלא מעט מקרים, הן מהוות מקור למחלוקות מגוונות). יש לבחון מהי האחריות של בעלי העסק לגביו – למשל, ההגדרה של "שימוש סביר" או המדיניות ביחס לנזק הנגרם לו – ולוודא כי יש התייחסות לכל סוגיה שעשויה להשפיע על ההשכרה.