האם כדאי להשקיע בנדל"ן דרך מניות?

האם כדאי להשקיע בנדל"ן דרך מניות?

שתי אסכולות נאבקות ביניהן בעשור האחרון: אסכולת המשקיעים בנדל"ן שאומרים – למה לנו להשקיע בבורסה? יש שם עליות וירידות, פרפרים בבטן, משבר עולמי? הכי בטוח לקנות דירה ולהשכירה, מקבלים שכירות כל חודש, סבבה..

לעומתם משקיעי הבורסה טוענים ההיפך: למה להשקיע בנדל"ן? להתעסק עם שוכרים שלא תמיד משלמים, צריך לתקן תקלות בדירה ושכר הדירה נשחק,  ובכלל מחירי הדירות זינקו כבר כל כך גבוה שכולם מחכים לירידות שיבואו. לכן אין טעם להשקיע בנדל"ן, אז בואו נשקיע בבורסה, שם יש נזילות גבוהה, לא רבים עם השוכרים, סבבה.

דירה להשקעה

למידע נוסף על השקעות בבורסה

אכן דילמה של ממש למי שיש לו סכום כסף משמעותי. מה עושים? לאלה גם אלה יש פתרון יצירתי, שמאפשר להשקיע בנדל"ן וגם במניות, ממש באותה השקעה. לכן התשובה לשאלה היא: כן , כדאי. וגם ניתן לעשות זאת, בצורה סבירה, לא יקרה ודי אטרקטיבית והעיקר פשוטה.

אבל לפני שניגע בהשקעה המשולבת הזאת, נבחן בקצרה את המאפיינים של השקעה בנדל"ן מול השקעה במניות.

נדל"ן: הרצון להשקיע ישירות בנדל"ן מחייבת השקעת סכום כסף גדול, גם בהון עצמי של לפחות חצי מיליון עד מיליון שקלים שצריך לשים על השולחן , וכמובן משכנתא של עוד מאות אלפי שקלים ואפילו מיליון – רק כדי להיות בעליה המאושרים של דירת ארבעה חדרים.

מעבר לכך, צריך להשקיע זמן, עצבים וגם כסף במציאת שוכרים, תשלום לעו"ד שיכין חוזה, גביית שכר הדירה, צ'ק בטחון למקרה של נזקים בזמן העזיבה, בקיצור הרבה כאב ראש.

גם מחירי הדירות בישראל שזינקו הורידו את התשואה לרמות של 3% לכל היותר בערים המבוססות כמו רמת גן, מודיעין או כפר סבא ועד 5% בערי השדה ובפריפריה. לא יותר. מספיק פיצוץ בצנרת או שהדירה עומדת ריקה חודש חודשיים ללא שוכר והלכה התשואה השנתית.

בבורסה הסיפור דומה ושונה: מדד המעו"ף נמצא בשיא כל הזמנים, ממש כמו הנדל"ן, כלומר יהיו ירידות מתי שהוא. לעומת זאת בבורסה הכסף נזיל. אפשר לברוח בתוך דקות מהשוק, אבל צריך להיות עם יד על הדופק, כי אפשר לפספס גל ירידות ואז גם כאן הלכה התשואה השנתית.

נו אז מה עושים? משקיעים גם וגם. כלומר משקיעים במניות נדל"ן. נניח שיש לך 100 אלף שקלים. עם הסכום הזה לא תוכל לקנות דירה או חנות, אבל תוכל לרכוש מניות של חברת נדל"ן או של מדד הנדל"ן ובכך אתה מושקע בענף הנדל"ן

מדד הנדל"ן בישראל נתן בשנים האחרונות את התשואה הגבוהה ביותר, בערך 50% תשואה בשבע השנים האחרונות, ששיקפו את עליית מחירי הדירות כאן, הרבה יותר ממדד המעו"ף, ממדד 100 וממדדים אחרים.

מדד הנדל"ן מורכב מחמש עשרה חברות הנדל"ן הגדולות במשק, כך שהשקעה בתעודות סל העוקבות אחר מדד הנדל"ן, או השקעה בקרן נאמנות שמשקיעה במדד הנדל"ן, נותנת פתרון מצויין למי שרוצה להיות בנדל"ן ולא לקנות דירה ממש, אלא להישאר נזיל.

גם השקעה במניות נדל"ן נבחרות היא דרך מצויינת, אבל כאן צריך לבצע מחקר שוק יסודי ולבחור בפינצטה את המניות הטובות בענף הנדל"ן. למשל מי שרוצה להשקיע בנדל"ן מניב, יכול לרכוש מניית ריט 1 שהיא חברת נדל"ן מניב גדולה ומבוססת, או את מניית עזריאלי שמבוססת על נדל"ן מניב.

בכל מקרה האם כדאי להשקיע בנדל"ן דרך מניות? התשובה היא חד משמעית כן, רק צריך לדעת איך לעשות זאת.

אגב אותה פעולה בדיוק ניתן לבצע גם מול שוקי הנדל"ן בחו"ל נניח בארצות הברית אפשר לרכוש מניות נדל"ן אמריקניות ובכך להיות מושקע בנדל"ן בארצות הברית מבלי הצורך לנסוע ולרכוש דירה בשוק זר ולא מוכר.