מהן קרנות גידור?

מהן קרנות גידור?

קרנות גידור המכונות באנגלית Hedge Funds, הן קרנות השקעה, שמטרתן העיקרית היא להגדיל את רווחיהם של המשקיעים בטווח הארוך, לא משנה מה המצב בשוק – בעלייה או בירידה. התעשייה של הקרנות המכונות קרן הגידור, קיבלה את שמה כתוצאה משימוש באסטרטגיות ׳מסוכנות׳ לדוגמא אחזקה של תיק מניות ובמקביל מכירה בחסר. אם קרנות נאמנות סטנדרטיות אותנו כולם מכירים, פועלות באמצעות פעילות סולידית של השקעה ברורה ומוגדרת, שמטרתה להגדיל את הרווחים כשהשוק עולה, קרנות גידור יגדילו את הסיכוי לרווח, גם כשהשוק נמצא במצב של סיכון או ירידה, וזאת על ידי שימוש בטכניקות לא שגרתיות.

הכלים בהם משתמשים להשיג את הרווח בקרנות אלה, ׳מגדרים׳ את הסיכון של אותו קרן להפסיד, שכן אם נמכור בחסר, הקרן תרוויח גם במצב בו השוק יהיה בירידה. החסינות של הקרן, על פי ׳הגדר׳ שבונים לה,  משתנה בין קרן לקרן וכך גם האופציה של הקרן להיות נטולת סיכונים.

 

איך מקימים קרנות גידור?

קרנות גידור רבות נשאו פרי בשנים האחרונות, בארץ ובעולם, מה שמעודד אנשים להשקיע בהן. למעשה, ההשקעה בהן, הפכה להיות חלק בלתי נפרד מפעולות של תאגידים, משקיעים ובעלי ההון. בכדי להקים קרן גידור, יש לפעול באמצעות פעולות שונות ומגוונות ביניהן הכנת מסמכים, אישורים והסכמים שמטרתם להכיל את הדרך שבה הקרן תתנהל, את האופן שבו הרווחים מתחלקים, את הנהלים המוגדרים באמצעותם הקרן פועלת, הגדרת העמלות וכדומה. כמו כן, פתיחת הקרן כוללת דגשים רבים ביניהם:

  • המשקיע בקרן ייחשב וייקרא כשותף מוגבל, כלומר האחריות לסכום ההשקעה בקרן תהיה מוגבלת.
  • ב-90% מהמקרים, נאמן הקרן יהיה עורך דין או רואה חשבון. רואה חשבון מן הסתם גם מייצג את מס הכנסה, ומסייע לחלוקת הכספים השנתית בין שותפי ומנהל הקרן.
  • כל סכום כסף שפודים מהקרן, מחויב באישור של הנאמן.
  • הזמן בו לא ניתן יהיה למשוך את הכסף מהקרן, יהיה מוגדר מראש.
  • הנאמן מחויב למשקיע הקרן, ומחוייבות זו תיכתב כמובן בכתב הן בנושא המיסים והן בנושא פדיונות השותפים הלוקחים חלק בקרן עצמה.
  • המשקיע אשר מעוניין לבצע משיכה של כספים מהקרן, מחוייב להעביר את הודעתו דרך טופס פדיון.