קרקעות למכירה – כיצד בוחרים את הקרקע הנכונה להשקעה

קרקעות למכירה – כיצד בוחרים את הקרקע הנכונה להשקעה

כל אחד מאיתנו שמע לא פעם ולא פעמיים את האמירה "אם אתה חכם ויש לך כסף, תשקיע בקרקע". לא במקרה מציעים לנו את ההצעה הזאת, לא במקרה מספקים לנו את העצה הזאת. היא יכולה להיות שווה מיליונים, בהנחה ואנחנו מיישמים אותה בצורה נכונה.

אומנם זה לא פשוט למצוא בישראל קרקעות למכירה, בוודאי לא קרקעות זולות שכן אין בישראל היצע קרקעות גדול, כפי שאנחנו יכולים לתאר לעצמנו, ובאופן ספציפי, אין הרבה קרקעות שמוצעות למכירה, ועל כן המחירים אינם נמוכים. אך ברגע שאנחנו  מוצאים קרקע כזו שאנחנו יכולים לקנות, מוטב שנשקיע בה ולא נדחה זאת, בהנחה וכמובן ויש לנו את כל התנאים והיכולות לעשות זאת.

לפני שנסביר כיצד בוחנים קרקעות למכירה וכיצד בוחרים קרקע בה אנחנו רוצים להשקיע, אנחנו נסביר בקצרה את מהות הרעיון, מדוע רכישת קרקע היא השקעה נכונה והאם היא נכונה תמיד. גם מי שמבין בנדל"ן ידע לומר, שהעצה הזאת עומדת במבחנים לא פעם.

מדוע רצוי לקנות קרקע ומתי נכון לעשות זאת

השקעה בקרקע היא דבר נכון ברוב המקומות, מאחר ומדובר על מוצר שלא מתכלה. להבדיל ממוצרים אחרים, קרקע לא יכולה להיעלם ולכן משתלם להשקיע בה. עם זאת, יש מקרים בהם אנחנו צריכים להיות זהירים ולשים לב להשקעה שלנו.

למשל, אם אנחנו יודעים ששוק הנדל"ן עומד להיכנס למשבר או נכנס למשבר, אז מוטב שאנחנו נשקול את צעדינו. דוגמא טובה לכך יכולנו למצוא בשנת 2008, אז אנשים שרכשו קרקעות לפני כן, גילו שאין להם יכולת למכור אותה כי לא היו רוכשים והם עצמם לא יכלו לעשות איתה שום דבר, אך העלויות השימוש והאחזקה שלה טפחו.

מקרה אחר בו זה לא משתלם לרכוש קרקע, הוא אם אנחנו רוכשים במקום אשר נחשב מזוהם או בעייתי לבנייה. במידה ואנחנו לא עושים מחקר מקיף, אנחנו עלולים לגלות שהקרקע לא שמישה. אז אנחנו נתקעים עם מוצר שאיננו מייצר רווח רק עלויות.

כיצד עושים עסקה נכונה

כפי שציינו בסיום הפסקה הקודמת, בשביל לרכוש קרקע טובה, אנחנו צריכים לבצע סקר שוק מקיף. אנחנו לא יכולים להשאיר את הדברים למזל או גורל. אנחנו צריכים לבחון, מה סוג הקרקע, מה אפשר לעשות איתה, מה העלויות שלה ועוד כל דבר כזה יכול להשפיע עלינו כך או אחרת.

שנית, אנחנו חייבים לבחון מה אפשרויות השימוש בקרקע לאורך זמן. האם אנחנו יכולים להשקיע בה לצורך בניית מבנה מגורים, בניית מבנה מסחרי או כל דבר אחר. יש לכך השפעה הן בשימוש שנעשה בקרקע והן באפשרויות שלנו מבחינת תהליכי הפיתוח במקום.

שלישית, חשוב שאנחנו נדע איך להשקיע בה מבחינה כלכלית, לתכנן נכון את התקציב שאנחנו מעמידים לרשות ההשקעה, ולבצע חישוב נכון של היכולות שלנו ביחס להשקעה.