מהו פרקט עץ

מהו פרקט עץ

בעבר פרקט עץ היה רצפה סטנדרטית למדי באזורים בהם עץ היה חומר הגלם הזמין ביותר. כיום פרקט עץ נחשב יוקרתי ואנו מוצאים אותו רק במקומות בהם העיצוב הכללי נעשה באופן מוקפד ומתוך שאיפה לנצל גם את משטח הרצפה כאלמנט דקורטיבי התורם להשגת מראה ואווירה מבוקשים.
חשוב מאוד להבין שלא כל רצפת פרקט היא פרקט עץ, כיום ישנן רצפות פרקט העשויות חומרים סינטטיים, כמו כן  קיימים סוגים שונים של פרקטים העשויים עץ טבעי. כך למשל ישנו פרקט העשוי לוחות שלקחו כמקשה אחת מגזע עץ בודד, פרקט שכזה מכונה פרקט עץ גושני וישנם כמה סוגים של עץ שהשימוש בהם נפוץ בכל נוגע לייצור לוחות לרצפות פרקט כאלה (פרקט עץ אלון או עץ טיק למשל). סוג אחר של פרקט העשוי עץ ממש הוא פרקט מלוחות העשויים שכבות שכבות כאשר רק השכבה העליונה היא זו המקנה לרצפה את המראה והעמידות הרצויים.

יתרונות וחסרונות

כאשר משווים פרקט העשוי חומרים סינטטיים (פרקט כזה מכונה בדרך כלל "פרקט למינציה") לפרקט העשוי עץ טבעי ממש (בין אם מדובר בפרקט מעץ גושני או כזה העשוי לוחות שמורכבים משכבות של עץ) מגלים כי לכל סוג ישנם יתרונות וחסרונות יחסיים.
עץ הוא חומר גלם מיוחד, לא ניתן ליצור חומר סינטטי המעניק אותה תחושת חמימות, אותו מגע נעים ואפילו לא את הניחוח הייחודי. עץ טבעי ביכולת לשוות אווירה מסוגים שונים, החל מכפרית וגסה וכלה ביוקרתית, מעודנת ומפוארת. בכל הקשור ברצפות פרקט ישנם סוגי עץ שונים שניתן לבחור מהם כאשר לכל סוג מראה אופייני ותכונות עמידות משלו. יתרון חשוב נוסף של עץ טבעי הוא שהוא ניתן לחידוש באמצעות ליטוש ויישום גימור מחדש. חסרונם העיקרי של רצפות מעץ טבעי הוא מחירם הגבוה יחסית ועמידות שעשויה להיות פחותה משל רצפת פרקט סינטטי.
לרצפות פרקט סינטטי, כמו גם דק סינטטי, ניחנות בעמידות גבוה. ניתן לבחור לוחות ממגוון עצום של דוגמאות, מחירם של הלוחות עצמם זול יחסית לזה של לוחות פרקט העשויים עץ, עבודת ההרכבה פשוטה יותר ולכן גם היא יקרה פחות.

עץ גושני או לוחות העשויים שכבות

בכל הקשור ברצפות פרקט העשויות עץ טבעי יש לבחור בין לוחות העשויים עץ שנלקח כולו, כמקשה אחת, מגזע עץ בודד לבין לוחות העשויים שכבות של עץ מסוגים שונים (פרקט תלת שכבתי למשל).
במחסני עצים גדולים, כגון מי השרון, ניתן למצוא מבחר גדול של כל סוגי הפרקט, מעץ טבעי ומלוחות סינטטיים. ניתן להיוועץ עם נציגי המכירות ולהתוודע ליתרונות ולחסרונות של כל סוג וסוג. רק לאחר שאנו בטוחים שיש בידינו מידע מספיק נוכל לבצע בחירה מושכלת שתבטיח שהשקעתנו ברצפת פרקט, השקעה שעשויה להיות לא קטנה, תניב את התוצאה אותה אנו מקווים להשיג.