כיצד מחיר למשתכן שינה את עולם הנדל"ן?

כיצד מחיר למשתכן שינה את עולם הנדל"ן?

אין זה סוד שלרכוש דירה הנה משימה לא פשוטה ועבור רבים גם יעד לא מושג, ועל כן כאשר יצאה לאוויר תוכנית "מחיר למשתכן", רבים שמחו לגלות שגם אם הם חשבו שעבורם החלום עדיין רחוק, הרי שנכונה להם הפתעה, הם כן עשויים לרכוש דירה ואף אחת חדשה. מכאן שגם אם המפרט לא תמיד מלהיב והאזור אינו תמיד הבחירה הראשונה, עדיין זוגות רבים לצד רווקים שמעל גיל 36 תפסו את ההזדמנות בשתי ידיים – הגשימו חלום. כיצד כל זאת פוגש את עולם הנדל"ן? במקום הכי גבוה, היכן שמצויה בועת הנדל"ן.


מרכז יציב

מאז שמחיר למשתכן החל לתפוס תאוצה, הרבה יותר קבלנים חדלו לבנות מבני מגורים חדשים בפרברים, פשוט כי עתה עמדה מולם תחרות ראויה – דירות חדשות שנמכרות בזול. אי לכך, אותם קבלנים שינו כיוון ועברו מבניית מבני דירות לבניית מבני תעשייה, קניות וכדומה. עם זאת, כיוון שביעדים הנחשקים התוכנית באה פחות לידי ביטוי ובמרכז רבים מוכנים לשלם הרבה על מנת להצליח לשים את היד על דירה קטנה, ההשפעה של תוכנית מחיר למשתכן במרכז הארץ אינה מורגשת, כך שדרושים כוחות אחרים שישנו את פני הדברים.


ממינוס לפלוס

אחד המינוסים של תוכנית מחיר למשתכן נוגע לאיכות הדירות. אין מה לעשות, דירה מעין זו שמציעה ללקוח מחיר מציאה, אינה יכולה להשוות סטנדרטים אל מול דירת קבלן רגילה. כיצד נתון זה נפגש עם עולם הנדל"ן? תורם לו! כיצד? כיוון שהקבלנים הבינו שמינוס של מישהו אחד עשוי להוות פלוס עבורם, ועל כן משחקים עם הנתונים – משקיעים ברמת גימור הרבה יותר גבוהה. אי לכך, אצל הרבה לקוחות המהלך מוכיח את עצמו, די בסטנדרט הגבוה של מפרט הדירה על מנת לשכנע להתעלם מתוכנית מחיר למשתכן – על מנת להעדיף דירת קבלן רגילה. עם זאת, כן יש להבין שקהל היעד שיכול להרשות לעצמו להתלבט בסוגיה, הנו מסוג האנשים שבכול מקרה היו רוכשים דירה – גם ללא עזרה. עוד נחדד שהסטנדרט הגבוה מעלה את מחירי הדירות, בעוד שמחיר למשתכן מוריד את מחירי הדירות, משמע איזון המחירים סה"כ יציב.


עוצרים את הרכבת

מאז שתוכנית מחיר למשתכן העלתה הילוך, אין להתעלם מהעובדה שעולם הנדל"ן החסיר פעימה – העביר את סך השוק למצב המתנה – נתוני מכירות של דירות יד ראשונה צנחו באופן דרסטי. במה מדובר? מי שבוחן את כמות הדירות הפנויות בשוק החופשי, מהר מאוד מגלה שההיצע צנח, שלא לומר מצומצם ביותר, וזאת כי רוב הקבלנים מפחדים להתחרות אל מול נתוני התוכנית.


צניעות

עוד היבט שמעניין לבחון בעקבות מחיר למשתכן הנו אופי הדירות. אם בעבר בקלות ניתן היה למצוא דירות יוקרתיות, מוגזמות ועם שלל פינוקים, הרי שכיום הקבלנים בוחרים למשוך את הלקוח לא באמצעות יוקרה, אלא באמצעות מיקוד הזרקור על ההיבט השכלי, ועל כן גם אם המטרה למכור מבנה יוקרה, הדגש לא יהיה על גודל המרפסת, אלא הזרקור יופנה לפן הלוגי – ינסה לשכנע את הלקוח שהוא מבצע עסקה טובה.


השפעות לוואי

מכאן שאם נסכם את הדברים, נציין שמחיר למשתכן אכן מערער את עולם הנדל"ן, אך לא בכל מקום ניתן למצוא לכך ביטוי. מבחינת הביקוש לדירות חדשות הוא נשאר כשהיה, אופי שיווק הדירות (שאינן נוגעות לתוכנית) שינה פאזה ואילו יש משתני לוואי נוספים, כגון חברות הרהיטים והמטבחים אשר סובלות מירידה במכירות בשל ירידה ברכישת דירות חדשות. עם זאת, מספיק שינוי חוקתי יחיד על מנת שהדברים ישתנו מחדש, וכל מי שמכיר את תחום הנדל"ן מקרוב, מעיד שאכן מדובר בעולם דינאמי, גם אם לעיתים נדמה שהוא סטטי.