רוכשים דירה? מה עדיף – לקנות דירה חדשה או יד שניה?

רוכשים דירה? מה עדיף – לקנות דירה חדשה או יד שניה?

במידה והנכם נמצאים בשלב בו אתם שוקלים לרכוש דירה ודאי עולות אצלכם המון שאלות ותהיות סביב הנושא. אחת השאלות המרכזיות בנושא היא האם עדיף לרכוש דירה חדשה או לקנות דירת יד שניה. לכל אחת מהאפשרויות הללו יש יתרונות ויש חסרונות ורצוי להכיר ולדעת בפני מה אתם עומדים בהתאם להחלטה שתקבלו.

מה ההבדלים העיקריים בין דירת חדשה לבין דירת יד שניה?

ההבדל העיקרי בין שתי האפשרויות הללו זו העובדה כי רכישת דירה חדשה למגורים תאפשר לכם להיכנס ולגור בדירה בה אף אחד לא גר לפני כן, ממש כמו "דף חדש". עם זאת, מעטים יודעים אך יש אנשים שמעדיפים לרכוש דירת יד שניה בעיקר בשל העובדה כי לפני כן גרו שם אנשים ובמידה ויש ליקוי כלשהו או בעיה מסוימת, הדיירים שגרו בה כנראה דאגו לכך ותיקנו זאת. למעשה, יש שרואים בדירת יד שניה יתרונות רבים מבחינת תחזוקה לעומת דירות חדשות.

איש הנדל"ן עקיבא זוריבין, יו"ר ISA Group מציג מספר יתרונות נוספים לרכישת דירה חדשה למגורים

מזה עשרות שנים שאני עוסק בתחום הנדל"ן ומתוך ניסיון זה אני בהחלט חושב שיש יתרונות רבים בקניית דירה בפרויקט חדש מקבלן לעומת קניית דירה יד 2. אמנם רוב האנשים חושבים באופן מיידי על קניית דירת יד 2 כאופציה אפשרית, בעיקר משום שנדמה להם כי ההוצאה הכלכלית תהייה נמוכה יותר, אך לא תמיד הדבר נכון ולעיתים הבדלי המחיר בין דירה חדשה מקבלן לעומת דירת יד שניה אינם גבוהים ונעים סביב אלפי או עשרות אלפי שקלים בלבד.

פעמים רבות מתגלה כי דירת יד שניה מצריכה השקעה כספית נוספת לאחר שנכנסים לגור בה או שיפוצים מאסיביים שלא אפשריים בדירות קבלן. גם במידה ונמצאו ליקויים בדירות שנרכשו מקבלן, יש לרוכשים אחריות שמאפשרת להם לדאוג לתיקון מבלי להוציא כספים מיותרים.

היתרון הכלכלי של קניית דירת יד שניה יכול לבוא לידי ביטוי במחיר שתשלמו עבורה אך במידה ויהיו בעיות או צורך בשיפוצים, תצטרכו להוסיף מכספכם – בעוד במקרה שכזה, אם יתגלו ליקויי בניה בדירה חדשה מקבלן, הוא יהיה מחויב לטפל בכך.

אצל קונים רבים הנושא של סביבה המגורים הוא חשוב מאוד. במידה והנושא אכן עומד לנגד עיניכם, תוכלו לקבל מידע נרחב על סביבת המגורים והשכונה ברשת האינטרנט ואם הנכם עומדים בפני קניית דירה חדשה מקבלן – גם הוא יוכל לספק מידע זה. בדרך כלל, בעת שיווק דירות חדשות הנמכרות באזורים מתפתחים, קיימת תכנית מקיפה ועתידית שתעניק מידע לרוכשים הפוטנציאליים אודות הסביבה.

הפרטים שניתן לקבל הם על תשתיות שעתידות להבנות או קיימות באזור, מוסדות לימוד, בנקים, מרכזי קניות וכדומה. לעיתים בעת רכישת דירה, תוכלו לראות את הנתונים הללו במו עיניכם בשטח ורצוי גם להתייעץ עם תושבים באזור ולברר לפרטי פרטים אם אופי השכונה יתאים לכם.

מועד פינוי / כניסה לדירה חדשה ולדירה מיד שניה

היבט זה רלוונטי מאוד עבור מרבית הרוכשים מכיוון שכולם רוצים לדעת מראש מה מצפה להם מבחינת המעבר והכניסה לדירה שרכשו. במידה ורכשתם דירת יד שניה תוכלו לסכם נושא זה מול מוכרי הדירה ולקבוע את התאריך המיועד בחוזה.

המוכרים מחויבים לפנות את הדירה בתאריך שיקבע מראש והרוכשים יהיו חייבים להעביר את מרבית הכסף עד לתאריך. בדירות חדשות מקבלן, הרוכשים ידעו את תאריך הכניסה לדירה לפי חוזה שייקבע עם הקבלן ולפיו הוא יהיה חייב להתנהל ולפעול, אחרת ישלם פיצוי על איחור במסירה.

המאמר באדיבות עקיבא זוריבין, ISA Group