מיהו קונסטרוקטור ומה תפקידו?

מיהו קונסטרוקטור ומה תפקידו?

אם בעברכם הייתם מעורבים בבנייה של מבנה כלשהו, ודאי נתקלתם באיש מקצוע המכונה קונסטרוקטור.  מדובר במהנדס שהוא למעשה אחראי לכל היציבות של המבנה. כשם שיש אדריכל שתפקידו לתכנן את המבנה ואת העיצוב שלו, שזה חלק מתהליך הבנייה, חלק אחר יהיה תכנון ויציבות המבנה שמתחיל משלד המבנה. כל מבנה שבונים חייב לעמוד בכללי בטיחות נוקשים, משמעות הדבר הוא שמבנה חייב לעמוד בכל עומס שמופעל עליו, שעל זה אחראי הקונסטרוקטור.

קונסטרוקציה היא בדיקה שאותה עושה הקונסטרוקטור, בדיקה של חישוב העומס שמופעל על המבנה, ובהתאם לבדיקה זו הוא יתכנן את השלד שלו. קונסטרוקטור הוא אדם שכל עיסוקו יהיה הנדוס של חישוביים סטטיים, חלק מתפקידיו יהיו חישובים כגון: חישוב של עובי הקורה, חישוב של המבנה, חישוב ותכנון מוקפד של הקורות אשר נושאים כל מבנה ועוד.

 

חשיבותו של הקונסטרוקטור       

כפי שצוין הקונסטרוקטור הוא זה שאחראי לתכנון של השלד, של המבנה עליו יבנה המבנה עצמו, ולכן נדרש לעקוב אחר עבודתו של הקונסטרוקטור ולחוות דעה נוספת. התכנון של האדריכל יהיה מבוסס על כל התכנון של השלד, השלד כמו בכל מבנה הוא הכי חשוב כי עליו יבנה כל השאר ולכן כל טעות בשלד עשויה להיות קריטית. אדריכל יהווה ביקורת נוספת לעבודתו של הקונסטורקטור ואם בבדיקתו יתגלו ליקויים ודופי, הוא יוכל בטרם התחיל עבודתו, לדווח לקוסנטרקטור על כך והוא ידאג לתקן זאת.

תפקיד חיוני במיוחד        

יש קונסטרוקטורים שיקפידו ויכניסו מבעוד מועד מקדמי ביטחון על מנת לבדוק את עצמם כמה פעמים ולהיות בטוחים שהשלד אכן עומד בטיחותי וראוי להמשך תהליך בניית המבנה. כל זה יבוא לידי ביטוי בכמות של חומרי הגלם רבים שיש לשים כדי לבנות שלד של מבנה כזה או אחר.

יש שיאמרו שמדובר בבזבוז של כסף בזמן שעושים שימוש מפורז בחומרי גלם לצורך מקדם ביטחון. חשוב בכל בחירה של קונסטרוקטור לשכור את איש המקצוע בעל ניסיון רב בתחום זה, כדי שכל החישובים שלו יהיו מדויקים ושיבחר במקדמי ביטחון שלא דורשים הוצאות רבות ועדיין נחשבים לאמינים ובטיחותיים.

נסכם שהתפקיד של הקונסטרוקטור הוא ללא ספק תפקיד משמעותי וחיוני בכל הליך בנייה. תפקיד שמחייב ידע, מקצועיות והרבה אחראיות על הכתפיים, מכיוון שהוא יהיה האדם האחראי לכל קריסה של בניין כיוון שהכל יבנה על התכנון שלו.

תפקיד נוסף שיש בידי הקונסטורקטור הוא בדיקה של מבנים ושלדים של מבנים חיצוניים שלא בתכנונו. הוא מועסק לא פעם בחברה חיצונית על מנת להביא חוות דעת על מבנה של שלד. הוא בודק אותו באופן מקצועי ומקיף על מנת למצוא ליקויים ואם יש צורך לשפר את התכנון בטרם תמשיך הבנייה. בדק בית, דירה וכל מבנה היא בדיקה חשובה מכל ורק קונסטרוקטור רשאי לבצע אותה.