אדריכלות מרכזים לוגיסטיים

אדריכלות מרכזים לוגיסטיים

המרכז הלוגיסטי הוא לב ליבה של הפעילות העסקית של כל חברה יצרנית או יבואנית. בעבר, מרכז לוגיסטי נקרא מחסן מרכזי או מרכז הפצה ראשי, אך השינויים הטכנולוגיים שליוו את הקמתם של מפעלים גדולים עוררו את ורך לשדרג את המחסנים השפוטים ולהקים מרכזים משוכללים ומקצועיים יותר, כך נולד המושג מרכז לוגיסטי.

המרכז הלוגיסטי הוא למעשה משנה שמשמש לאחסון והפצה של כל מוצרי הארגון. ניתן להגדירו כגוף המקשר בין פס הייצור ללקוחות הארגון. התהליכים הקבועים המתנהלים בו כוללים קבלת סחורה מהמפעל, אחסון המוצרים, הרכבה, העמסה והכנה להפצה.

היום, כמעט כל חברה בסדר גודל בינוני-גדול עוברת להשתמש במרכז לוגיסטי מתקדם ולא מסתפקת במחסן פשוט כמו בעבר. השימוש במרכז לוגיסטי מקצועי מוביל לשיפור והתייעלות של תהליכי העבודה בחברה, מטייבים את שרשרת האספקה ומובילים במקרים רבים לחסכון בעלויות התפעול.

תכנון אדריכלי של מרכזים לוגיסטיים הוא פרויקט מיוחד שדורש מקצועיות , ידע והכרות עם מגוון רחב של טכנולוגיות קיימות בשוק ולכן על מנת לתכנן מרכז ראוי יש לפנות למשרד אדריכלים שמתמחה בתחום זה.

 

כיצד אדריכל מתכנן מרכז לוגיסטי

 

הבסיס לתכנון מרכז לוגיסטי הוא הכרות מעמיקה עם הארגון- כולל אפיון הצרכים היחודיים לו, הכרות עם המוצרים עצמם ועם שרשרת האספקה הנדרשת.

השלב הראשון בתכנון מרכז לוגיסטי הוא בחירת המיקום של המבנה. מרכזים לוגיסטיים ממוקמים לרוב באזורי פריפריה בשל עלויות השכירות הנמוכות יחסית. מדובר במבנים גדולים ורחבים כך שיש משמעות רבה לחסון בעלויות השכירות והארנונה.

לאחר שלב ההכרות עם הארגון ואפיון צרכי המערכת, בונה האדריכל בעזרת הנהלת הארגון את בסיס הנתונים הדרוש לו לצורך תכנון המבנה. בסיס הנתונים כולל מידע על סוגי המוצרים, כמות הלקוחות של החברה ומיקומם ביחס למרכז הלוגיסטי, היקפי המכירות, המרחק בין המרכז למפעל המייצר ועוד. בהתאם לנתונים אלו מתחיל האדריכל לתכנן את המרכז הלוגיסטי.

שיטת העבודה במרכז הלוגיסטי היא השלב הבא בתכנונו. הדבר החשוב ביותר הוא לדאוג לכך שכל העבודה במרכז תוכל להתנהל במקביל, ללא תלות של גורם אחד בשני. על כן תכנון מוקפד ידאג להפרדה מוחלטת בין המחלקות השונות. אפיון שיטת העבודה צריך להתייחס כמובן גם לטכנולוגיית האחסון והשינוע הרצויות על מנת שהתכנון האדריכלי יתבצע בהתאמה מלאה אליהן. ככל אזור במרכז הלוגיסטי דורש התייחסות נפרדת כיוון שמתבצעות בו פעולות רבות ושונות. בכל מרכז יש בדרך כלל אזור פריקה, טעינה, אחסון וגם משרדי תפעול. חושב גם לדאוג להשתמש בחומרי בניין עמידים במיוחד שיתאימו לפעילות האינטנסיבית במרכז וכן לדאוג לאוורור נכון, תאורה חזקה וחללים נפרדים.

ניתן לראות, אם כן, שתכנון מרכז לוגיסטי הוא מורכב ומסועף, ודורש מקצועיות רבה. ניתן למצוא משרדי אדריכלים שמתמחים בתחום ויש להם ניסיון עשיר בתכנון דומה ומתוכם לבחור את מבצע הפרוייקט.