במה שונה ניהול ועד בית כיום מאשר בעבר?

במה שונה ניהול ועד בית כיום מאשר בעבר?

אחת הדמויות המוכרות ביותר בעולם הטלוויזיה הישראלי הוא קוזילביץ'  (שמואל סגל) בתוכנית קרובים קרובים. קוזילבץ', מי שלא זוכר, היה מנהל ועד הבית של ויטק 9, הבניין בו התרחשה הסדרה. הוא היה עובר בין הבתים השונים ודואג לגבות את התשלום עבור ועד הבית וכן לעדכן את הדיירים בכל מה שנעשה בבניין.

כך היה נהוג לנהל פעם את ועד הבית, למעשה עד לא מזמן. בדרך כלל היה נציג אחד או שניים מטעם הדיירים, שתפקידו היה לגבות את התשלומים לוועד הבית, להזמין אנשי מקצוע כשצריך, לערוך ישיבות ועד עם כל הדיירים, להציג תוכניות עבודה לצורך שיפוץ והשבחת המבנה וכן בישיבות אלו, היו מפרסמים את תקציב הבניין, כמה כסף נכנס, כמה כסף יצא, ומה ניתן לעשות עם העודפים.

עם השנים זה השתנה. הקונספט של ניהול ועד בית השתנה ממספר היבטים כפי שנוכל לראות בהמשך, מסיבות שונות. ראשית, לדיירים היה פחות זמן להשקיע בניהול ועד בית. ולכן פחות אנשים התנדבו והיה צורך לשכור את שירותיהן של חברות חיצוניות, שנית, במבנים רבים, בעלי הדירות המקוריות עזבו ונכנסו שוכרים, שלא היה להם חלק בוועד, שלוש, השיטות לניהול ועד בית הפכו משוכללות יותר, לכן זה הפך להיות יותר יעיל ונוח.

היבטים של שינויים בניהול ועד בית

כאמור, ההיבט הראשון בו אנחנו יכולים לראות את השינוי הוא, מעבר מניהול ועד בית על ידי דיירים לניהול מקצועי על ידי גורם חיצוני. מדובר על חברות אחזקת מבנים שאחראית על ניהול המבנה מכל היבט שהוא.

היבט שני בו התרחש שינוי הוא בגישה. כיום כל תהליך הניהול מתבצע דרך האינטרנט. לא עוד פנקסים וקבלות אלא שימוש בתוכנה אליה כל הדיירים יכולים להתחבר ולשלם דרכה את התשלומים השונים, לקבל הודעות על מצב הבניין ותוכניות עתידיות ועוד. זה הרבה יותר חסכוני ויעיל.

היטב שלישי בו התרחש שינוי, היום נהוג להסתכל על מבנה, כמפיק רווחים. כל פעולה שמתבצעת במבנה, משפרת את ערכו ומאפשרת לבעלי הנכסים בו למכור או להשכיר את הנכס שברשותם במחיר גבוה יותר. לכן תוכנית העבודה היא, לשפר את איכות החיים של הדיירים ובכך גם לשפר את ערך הנכס.