עוברים לבית ירוק

עוברים לבית ירוק

אדריכלות ירוקה היא מושג חדש יחסית בתחום הבנייה, והיא הולכת ומתפשטת בעולם בעיקר בעקבות עליית המודעות לאיכות הסביבה ולנזקים שהאדם גורם לסביבתו. יחד עם התכלות המשאבים הטבעיים ועליית המחירים הנובעת מכך, אדריכלות ירוקה היא פתרון כמעט מתבקש.

אדריכלות ירוקה הינה גישה מערכתית של תכנון, בנייה ותפעול של מבנים, בין אם אלה מבנים מסחריים או בתי מגורים. יתרונותיה של גישת האדריכלות הירוקה הם לצמצם בזבוז של משאבים, אנרגיה וחומרי גלם, ובכך הן להביא לחיסכון כלכלי והן למנוע את הפגיעה במשאבים החיוניים ההולכים ונעלמים מן העולם.

ואם לומר זאת בפשטות, אזי אדריכלות ירוקה עושה שימוש באור וחום טבעיים, חומרי גלם עמידים וידידותיים לסביבה, לעיתים קרובות אפילו ממוחזרים; על פי הגישה הזו, כבר משלב התכנון נלקחים בחשבון פרמטרים כמו מזג האוויר באיזור, כיוון הרוחות, המרחק בין המבנים הקיימים במקום ועוד, על מנת שהבניין יגור בשלום עם סביבתו.

על אור השמש ומים אפורים

כולנו מכירים דוגמה אחת לפחות לשימוש באור שמש על מנת לחסוך חשמל, וזהו דוד השמש: בימים לוהטים תמיד יש מים חמים, אולם כאשר השמש מתחבאת מאחורי שכבת עננים צריך להפעיל חשמל כדי לחמם את המים.

למעשה, האדריכלות הירוקה לוקחת את דוגמת דוד השמש צעד אחד קדימה. בעזרתה ניתן לרתום את האנרגיה הסולרית לא רק לחימום מים אלא גם להפעלת מכונות כביסה, מאווררי תקרה איכותיים ומכשירים אחרים, ואף לאחסן את האנרגיה הנצברת בשעות היום על מנת לעשות בה שימוש לתאורה בשעות הלילה.

דוגמה אחרת הרלוונטית למבני מגורים היא שיטת מיחזור מים הקרויה "מים אפורים", דהיינו איסוף המים שבהם נעשה שימוש במקלחת או במטבח על מנת שישמשו כמי השקייה לגינה: ובכך נחסך הצורך להשתמש במים טריים למטרת ההשקייה.

אלו הן רק צמד דוגמאות, שכן האדריכלות הירוקה היא רחבה הרבה יותר וקצרה היריעה מלפרט אותה כאן, אולם הן מוכיחות כי אדריכלות ירוקה נחשבת לחסכונית ביותר, בשל התכנון מרמת התכנון של המבנה ועד להקמתו בפועל, ואף הלאה אל תפעולו או למגורים בו – וכל זאת בזכות מחשבה קפדנית על שילובו של המבנה במרקם החיים האקולוגי שסביבו.

ירוק הוא הסטנדרט החדש

ככל שהמודעות הסביבתית עולה ובמקביל חומרי הגלם מתייקרים בשל הקטנת ההיצע, כך האדריכלות הירוקה הולכת ונעשית נפוצה יותר. למעשה, עיריית הרצליה כבר מחייבת את כל הבניינים החדשים הנבנים בתחומה להיבנות אך ורק לפי עקרונות האדריכלות הירוקה, ולא מן הנמנע כי רשויות מקומיות נוספות ילכו בעקבותיה.