תמ"א 38 בתל אביב

תמ"א 38 בתל אביב

אמנם המטרה הראשונית של גיבוש תוכנית המתאר הארצית מס' 38 – שהפכה למושג הכל כך רווח תמ"א 38 – הייתה חיזוק מבנים ישנים כך שיעמדו ברעידת אדמה חזקה אם חלילה תתרחש כזו בארץ, ואמנם הרווח העיקרי מבחינת בעלי דירות שמקדמים פרויקטים ברוח התוכנית הוא שדרוג משמעותי של הנכס שלהם ללא השקעה כספית, אבל ישנה עוד תועלת בלתי מבוטלת בכל פרויקט תמ"א 38 בתל אביב שמבוצע ע"י אנשי מקצוע מיומנים – התחדשות עפ"י עקרונות ההגנה על הסביבה בהתאם לתו תקן ירוק.

למה מומלץ לבצע תמ"א 38 בתל אביב עפ"י עקרונות הבנייה הירוקה?

כל פרויקט בנייה כדאי לתכנן ולהקים עפ"י עקרונות הבנייה הירוקה, ובפרט פרויקטים של תמ"א 38 בתל אביב – שכן זוהי הזדמנות מצוינת, ובעצם חד-פעמית, להפוך מבנים ישנים שמן הסתם תוכננו ונבנו עוד הרבה לפני שהבנו עד כמה חשובה השמירה על הסביבה לכאלה שאינם מזהמים את סביבתם ובנוסף מאפשרים לחסוך במים ובחשמל.

איך מובטח חיסכון במים ובחשמל?

פרויקטים של תמ"א 38 בת"א (או במקומות אחרים כמובן) הם כאמור הזדמנות מצוינת לבודד את קירות הבניין באמצעות מעטפת חיצונית המבוססת על חומרים מתקדמים וכך לצמצם את השימוש באמצעי חימום וקירור שצורכים חשמל יקר ומזהם, לתכנן וליצור מפתחים גדולים יותר כך שיותר אור טבעי יאיר את הדירות ולעבור לגופי תאורה שמפיצים אור מבלי לזלול חשמל.

במסגרת פרויקט תמ"א 38 בת"א אפשר גם להתקין מערכות השקיה מתקדמות וחכמות שמבטיחות גינות יפות ללא חשבונות מים מנופחים, להתקין מערכות משוכללות לאיתור מידי של דליפות וגם ליצור שטחים ציבוריים בעלי נוף מרשים שכולו חסכוני במים.

היבטים נוספים של ידידותיות לסביבה

פרויקט תמ"א 38 בתל אביב הוא במקרים רבים ראשיתה של מהפכה של ממש – לא רק חיצונית ולא רק מבחינת הבטחת העמידות לרעידות אדמה אלא גם קונספטואלית.

לפעמים די בשינויים קטנים כדי לחולל תמורות משמעותיות: למשל חניות לאופניים בבניין שעובר תמ"א 38 בת"א מעודדות שימוש בכלי רכב ידידותי לסביבה זה, ועוד דוגמה היא עידוד הפרדת האשפה והמחזור. צעד חיוני נוסף הוא שימוש בחומרי בנייה בעלי תו תקן ירוק.